Woensdag, 27 juli 2016 09:37

Help, ik ga op vakantie

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Wie kent het niet dat fijne gevoel wat je hebt als je een vakantie hebt geboekt. Weken of dagen van te voren leef je toe naar dat moment van vertrek, je stapt in de auto op weg naar je bestemming of vliegveld. Heerlijk genieten van een welverdiende vakantie. Maar helaas raken sommige mensen bij het woord "vakantie" al in de stress. Want hoe ga je op vakantie om met alle verleidingen rondom voeding? Je wilt tenslotte na de vakantie nog steeds in je favoriete broek passen en geen extra kilo's mee naar huis nemen. Met de volgende tips kun je relaxed aan je vakantie beginnen. Ik wens je alvast een heerlijke ontspannen vakantie toe.

Voor onderweg

Ga je met de auto op vakantie of naar het vliegveld? Dan zijn de volgende tips voor jou.

  1. Neem je eigen snacks mee voor onderweg, zoals broodjes, fruit, rauwkost of eigen gebakken snackrepen. Zo vermijd je de tankstations waar de voorverpakte koeken en lekkernijen naar je lonken in de schappen.
  2. Zorg dat je altijd een flesje water bij hebt.
  3. Stop onderweg bij een picknickplaats om de benen te strekken en je meegenomen versnaperingen op te eten. Zo eet je bewust, activeer je de bloedsomloop extra en wordt je weer fris in je hoofd.
  4. Neem je eigen gemaakte maaltijd mee in het vliegtuig zoals een salade, yoghurtje of goed belegde boterham. Vele malen gezonder als de kant-en-klaar maaltijden in het vliegtuig.

Op de vakantiebestemming

Zorg dat je van te voren met jezelf afspraken maakt en houdt je daaraan. Bijvoorbeeld hoe vaak je wat lekkers toestaat zoals een ijsje, dagelijks een ijsje of 3 per week? Jij maakt de regel en afspraak is ook echt afspraak. Tijdens vakantie heb je vaak een ander ritme en wordt er over het algemeen meer alcohol gedronken. Daar is het tenslotte vakantie voor, maar houd het binnen de perken en stel je eigen grenzen. Zo krijg je later geen spijt. 

  1. Probeer het ritme van 3 hoofdmaaltijden aan te houden.
  2. Kies bij je ontbijt een eitje of wat fruit en yoghurt.
  3. Eet niet elke dag stokbrood, croissants en frites.
  4. Eet het lokale fruit en groente. 
  5. Neemvvaker een salade als lunch.
  6. Is er een lopend buffet? Loop dan eerst zonder bord langs het lopend buffet om te kijken wat er is. Schep daarna kleine hoeveelheden op je bord. Vaak ligt er zoveel keus dat je bord al snel te vol is.
  7. Eten voor de gezelligheid is niet nodig. Eet niet meer dan wat je thuis zou doen. Vol is vol.
  8. Drink extra veel water, want door zweten verlies je veel lichaamsvocht wat aangevuld moet worden.
  9. Drink bij elk glas alcohol een glas water. Alcohol dehydrateert je lichaam en op een zonnige bestemming is dat dubbelop.
  10. Gun jezelf af en toe een toetje of ijscoupe. En geniet er heel bewust van. Denk hierbij aan de vooraf gemaakte afspraak met jezelf. 
  11. Beweeg voldoende, trek een extra baantje, ravot met de kinderen of maak een wandeling.
  12. Zorg voor ontspanning. Laat je masseren, doe mee aan yoga, dobber op een luchtbed op zee of lees dat boek uit waar je thuis nooit aan toe komt.

 

 Als je dit artikel interessant of waardevol voor je gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

Laatst aangepast op Maandag, 10 juli 2017 14:34

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.