Zondag, 07 augustus 2016 13:01

Onbewust eten en eetbuien

Geschreven door
Beoordeel dit item
(5 stemmen)

Weet jij waarom je eet?

Eten is in eerste instantie een levensbehoefte, maar soms eet je om een andere reden. Wat voor soort eter ben jij? Test het hier

Overgewicht door onbewust eetgedrag 

Hoe vaak komt het voor dat je eet zonder dat je er bewust mee bezig bent? Bijvoorbeeld dat je je maaltijd eet en tegelijkertijd ben je druk bezig op je telefoon of tablet om het laatste Facebookbericht niet te hoeven missen. 's Morgens de tijd niet nemen om rustig te ontbijten, maar in de auto nog even snel je broodje of plak peperkoek naar binnen werken. Of je zit voor de televisie met je bord op schoot of nog erger met een zak chips in de hand en ongemerkt stop je elke keer een hap in je mond. Je bord of zak chips is leeg voordat je het in de gaten hebt. Het zijn deze triggers die je onbewust meer laten eten dan de bedoeling is. Het zijn de gewoontes die je misschien al jaren zo doet, maar het is beter voor je gewicht en gezondheid om deze gewoontes te doorbreken.

Onbewust eetgedrag doorbreken

  • eet aan tafel zonder multimedia en concentreer je op het eten
  • ruik en proef elke hap die je eet
  • kauw langer dan je normaal doet
  • gebruik kleinere borden
  • neem ruim de tijd om verzadiging te voelen voordat je weer opschept

Snackgedrag doorbreken

  • eet eens met je andere hand als je toch televisie wilt kijken met een lekker hapje. Hierdoor wordt het bewuste signaal geprikkeld.
  • bewaar een week lang de lege zakken en confronteer jezelf met je slechte snackgedrag
  • zorg dat je voldoende gezonde alternatieven op voorraad hebt. Zet je fruitschaal in het zicht en leg de komkommer,olijven en snacktomaatjes vooraan in de koelkast.
  • geef jezelf de tijd om het patroon te doorbreken. Het kan wel 3 weken duren voor je onbewust de gezondere versie kiest

Overgewicht door eetbuien

Tijdens een eetbui eet je in een heel korte tijd een abnormale hoeveelheid voedsel totdat je propvol zit en niet meer kunt verder eten van de misselijkheid. Vaak zijn het produkten zoals chips, koek, chocolade, snoep, ijs. Maar het kan ook zijn dat je de hele inhoud van de koelkast plundert. Je hebt na de eetbui enorm spijt, een groot schuldgevoel en voelt je walgelijk en dik. Je kunt eetbuien onderverdelen in 3 groepen

  1. gewoonte
  2. psychisch
  3. fysiek

gewoonte eetbuien

Het is aangetoond dat 2 dingen die niets met elkaar te maken hebben een onbewust verband kunnen leggen. Als je een hond hebt zul je ongetwijfeld het volgende herkennen. Je wilt je hond eten geven en zo gauw hij de zak brokjes hoort ritselen komt hij al kwispelend aangerend. Hij weet dat hij eten krijgt. Als je nu een zak chips of andere verpakking opent met hetzelfde ritselend geluid komt hij ook blij aangerend, want hij denkt brokjes te krijgen. Het ritselend geluid heeft je hond namelijk met eten in verband gebracht.

Ander voorbeeld, je hebt een rotdag achter de rug en bij thuiskomst eet jij je frustratie weg. Bij elke volgende rotdag herhaal jij dit proces. Dan is het logisch dat je lichaam "het thuiskomen" gaat koppelen aan "eetbuien" en zo kan het zomaar gebeuren dat je na een gezellige werkdag thuiskomt en jij de snoeppot gaat plunderen of onbegrensd gaat "vreten". Verveling kan ook een enorme trigger zijn om te gaan eten. Het kan ook zijn dat je bepaald soort eten aan eetbuien koppelt. Uit boosheid eet jij altijd in een keer de zak M&M's leeg. Nu ben je een keer niet boos en neem je voor de lekkere trek een handje M&M's, maar je geest dwingt je om de hele zak leeg te eten. En zo zijn er duizenden situaties die je kunt koppelen aan eetbuien uit gewoonte.

psychische eetbuien

Dit zijn de eetbuien om je emoties te reguleren. Je wilt je niet boos, verdrietig of bang voelen dus je eet het gevoel weg. Je eet om niet te hoeven voelen, om even afgesloten te zijn van de wereld om je heen. Jij en je eten, de rest doet er even niet toe. Na zo'n eetbui voel je je dubbel ellendig en diep van binnen weet je ook wel dat eten je probleem niet oplost.

fysieke eetbuien

Als je een te lange periode te weinig hebt gegeten (maaltijden overslaan, streng dieet volgen, te weinig eten of te lang maaltijd uitstellen) komt je lichaam voedingstoffen tekort. Je lichaam zal er alles aan doen om deze tekorten aangevuld te krijgen. Hoe meer tekorten je opbouwt hoe erger je lichaam in opstand moet komen om te overleven,dit is een proces wat voor 90 % onbewust geregeld wordt. Hierdoor kunnen eetbuien ontstaan die je niet kunt weerstaan.

Ook door het eten van suikerhoudende producten kun je een eetbui opwekken. Door de snelle stijging van de bloedsuiker maakt je lichaam een grote hoeveelheid insuline aan die de bloedsuiker laat zakken. De suikerspiegel stabiliseert, maar door de grote hoeveelheid insuline gaat het proces nog even door en het gevolg is dat je een suikerdipje krijgt, je voelt je moe of futloos. Je lichaam wil de bloedsuiker weer verhogen en dwingt je om veel suikerhoudend eten te nuttigen. Een volgende eetbui is het gevolg.

Wat kun je doen om eetbuien de baas te blijven

  • probeer te ontdekken waarom je eet. Is het uit emotie, gewoonte of dwingt je lichaam? Test hier
  • dwing jezelf om tijdens de eetbui op te schrijven wat je eet en wordt bewust van de hoeveelheid
  • plan je dagen goed vol zodat verveling niet toeslaat
  • laat je emoties toe, begin met een half uur voelen voordat je toeslaat met "vreten" 
  • schrijf je emoties van je af en probeer tot de kern van het probleem te komen
  • deel je gevoelens met anderen, dat lucht op
  • ga een stuk wandelen, fietsen, rennen als je een eetbui voelt opwellen
  • eet regelmatig en kies voor een goed voedend ontbijt
  • vermijd suiker
  • wees niet te streng voor jezelf. Af en toe een snoepje, gebakje, wat lekkers mag en kan best bij een gezonde leefstijl
  • om af te vallen kun je beter geen streng dieet volgen, want dat kan eetbuien opwekken. Kies liever voor een gezonde leefstijl

 Als je dit artikel interessant of waardevol voor je gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

 

 

Laatst aangepast op Vrijdag, 03 november 2017 09:35

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.