Maandag, 08 augustus 2016 16:39

Fruit van de regenboog

Geschreven door
Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Fruit stimuleert je spijsvertering door de aanwezigheid van fruitvezels. Vezels vertragen namelijk de opname van de fructose (=fruitsuiker) in de bloedbaan, waardoor je bloedsuiker stabieler blijft. Vezels zijn verder gunstig voor de stoelgang en je cholesterolgehalte. Het is daarom beter om fruit in zijn geheel te eten in plaats van alleen het geperste sap te nuttigen. Want in het sap zitten weinig tot geen vezels meer. Een smoothie heeft ook de voorkeur boven het fruitsap, omdat je bij een smoothie het hele fruit gebruikt en dus ook de vezels binnenkrijgt. Om gezond te blijven is het belangrijk om verschillende fruitsoorten te eten. Elk soort fruit heeft een andere kleur en bevat andere belangrijke stoffen voor je lichaam. Als je eet volgens de kleuren van regenboog ben je al goed op weg om je gezondheid te ondersteunen. Weet jij de 7 kleuren van de regenboog? 

Er wordt over 100 gram fruit gesproken als er hoeveelheden vitamine of mineralen vergeleken worden.

Rood 

In rood fruit zit over het algemeen de stof lycopeen. Dat is een fytonutriënt en werkzaam als een zeer krachtige anti-oxidant. Het beschermt je tegen huidveroudering en allerlei vormen van kanker.

Aardbei, helpt je lichaam beschermen tegen veroudering door de aanwezigheid van anti-oxidanten. De aardbei heeft een hoog gehalte foliumzuur. Foliumzuur, ook wel bekend als B11, is goed voor de werking van het zenuwstelsel. Aardbeien zijn hierdoor ook erg gezond als je zwanger bent of wilt worden.

Watermeloen, deze vrucht bevat anti-oxidanten in de vorm van lycopeen. Tevens is een schijf meloen goed voor de lijn, want hij werkt vochtafdrijvend en is laag in caloriëen. Verlaagt de kans op een hartinfarct, omdat de rode vrucht bloeddrukverlagend is. Eet jij (voortaan) ook de pitjes op? Deze zijn een goede bron van eiwitten, mineralen en vitamines. 

Oranje

 De kleur oranje staat voor bètacaroteen. De voorloper van vitamine A dus goed voor de ogen, huid en haar. 

Sinaasappel, bevat ongeveer 23 mg calcium. Calcium is nodig voor botopbouw, bloedstolling en helpt bij het transport van andere mineralen door de bloedbaan. Calcium heeft het mineraal magnesium nodig om goed door het lichaam te worden opgenomen. 

Mango, een zoete steenvrucht rijk aan vitamine A en E. Deze vitamines zijn goed voor je ogen en laten je haar en huid glanzen. De oranje vrucht bevat het mineraal magnesium. Dit mineraal heeft een ontspannende werking en ondersteunt het enzym- en hormoonstelsel. De mango bevat verder het mineraal selenium wat nodig is voor afbraak en uitscheiding van giftige stoffen.

Geel

Geel fruit bevat veel mineraal kalium. Het regelt je bloeddruk en bloedsuikerspiegel.

Banaan, is de koploper van de mineralen kalium, selenium en magnesium. Door de ontspannende eigenschappen helpt hij goed tegen spierkrampen. Kalium is een mineraal dat je bloeddruk helpt verlagen. De banaan bevat een hoog gehalte aan vitamine B6 en dat is gunstig , want deze vitamine speelt een rol bij de vorming van rode bloedlichaampjes en zorgt voor de energievoorziening.

Ananas, is een lekker zoete vrucht die het eiwitsplitsende enzym bromelaïne in zich heeft. Het enzym ondersteunt hiermee je alvleesklier en kan helpen bij maag- en darmklachten. Bromelaïne verhoogt de weerstand en werkt ontstekingsremmend zodat het kan worden ingezet bij artrose en andere ontstekingen.

Groen

Groen fruit is goed voor hart- en bloedvaten en de bloedsomploop.

Kiwi, heb je een slechte stoelgang ? Eet dan een kiwi, want de kiwi zit boordevol vezels. Ook helpt dit vitamine C bommetje je weerstand verhogen en helpt tegen het dichtslibben van de aders. 

Appel, een appel met schil is goed voor de dorst. Onder en in de schil zitten de meeste vezels en vitamines. Vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel.

Blauw

Blauw fruit zit boordevol anti-oxidanten. Helpt je beschermen tegen versnelde veroudering.

Bosbes, dankt zijn blauwe kleur aan de grote hoeveelheid anthocyanen. Dit stofje heeft een gunstige invloed op je leervermogen, geheugen en hersenfunctie. De bosbes staat bekend om zijn anti-oxidanten en houdt hierdoor je lichaam en geest langer jong. Door de aanwezigheid van kalium is het besje goed voor de bloeddruk. 

Blauwe druif, verkleint de kans op verschillende soorten kanker. De blauwe druif bevat namelijk het polyfenol resveratrol, dat is een zeer sterke anti-oxidant. Ook heeft resveratrol een positief effect voor diabetes.

Indigo

Ook deze kleur bevat veel anti-oxidanten.

Braam, bevat een hoog gehalte vezels waardoor de bramen een gunstig effect hebben op je cholesterolgehalte. Ze zijn van alle fruitsoorten het rijkst aan het mineraal calcium. Ook magnesium en ijzer zijn volop aanwezig. Deze mineralen zijn goed voor de botten, spieren en bloed. De braam is bovendien de winnaar als het gaat om vitamine E, deze vitamine beschermt de cellen van je lichaam. 

Pruim, ook de pruim staat bekend om zijn vezels. Heb je last van obstipatie dan biedt de pruim je de oplossing. De vrucht is goed voor de huid en ogen. En wat je misschien niet verwacht, deze vrucht heeft dankzij de blauwe kleur ook anti-oxidanten. 

Violet

Al het fruit wat blauw-paars getint is bevat anthocyanen. Dat betekent dat dit fruit je helpt om het risico te verminderen op hart- en vaatziektes, ouderdomsziektes en vervroegde veroudering. Het zijn deze fruitsoorten die rijk zijn aan anti-oxidanten en je allerlei gezondheidsvoordelen bieden.

Koplopers

Als we deze fruitsoorten vergelijken onderling wat betreft mineralen, vitamines. Dan is dit een top 3 ranglijst op volgorde van hoog naar laag. (per 100 gram)

  • Kalium banaan, kiwi, blauwe druif
  • Calcium braam, kiwi, sinaasappel
  • Magnesium banaan, braam, ananas
  • Ijzer aardbei, watermeloen, kiwi
  • Selenium banaan, mango, kiwi
  • Vitamine A pruim, mango, watermeloen
  • Vitamine C kiwi, aardbei, sinaasappel
  • Vitamine E bramen, bosbes, kiwi

Bij een gezonde leefstijl mag fruit niet ontbreken. Eet per dag 2 stuks fruit of eet een lekkere fruitsalade en varieer in kleur om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Wil je nog meer doen voor je gezondheid en het optimale uit voeding halen? Neem dan je hele voedingspatroon eens onder de loep eventueel samen met een voedingsdeskundige.

Als je dit artikel interessant of waardevol voor je gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

 

Laatst aangepast op Zondag, 02 oktober 2016 10:07

1 Reactie

  • Reactielink R cremers Woensdag, 10 augustus 2016 10:38 Geplaatst door R cremers

    Heel interessant en mooi geschreven blog.
    Veel van opgestoken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.