Zondag, 14 augustus 2016 12:23

Gevolgen van vet eten

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Elke keer valt het me weer op dat mijn cliënten huiverig zijn als ik ze het advies geef om vetrijker te gaan eten. Ben jij ook iemand die het liefst zoveel mogelijk vet vermijdt en bewust kiest voor magere yoghurt, 20+ kaas, Optimel en halvarine?

Ik begrijp je angst voor vet wel een beetje, want in het verleden is iedereen bang gemaakt door de campagne "let op vet'" en ook het voedingscentrum draagt hier zijn steentje aan bij. Vervolgens is iedereen de afgelopen jaren minder vet gaan eten, want daar wordt je dik van en je zou het risico op hart-en vaatziektes verhogen. Het resultaat is dat de helft van de bevolking nu overgewicht heeft en 100 mensen per dag sterven aan hart-en vaatziektes. (Bron) Dus is vet eigenlijk wel zo ongezond als dat ze toen beweerden? 

Waarom vetten eten

Ter kennisname, 1 gram vet levert 9 Kcal dat is 2x zoveel als wat 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraat levert. Dit is ook meteen de reden waarom vet vaak wordt vermeden door mensen die willen afvallen en gefocust zijn op calorieën tellen. Het tellen van calorieën is een verouderde methode om af te vallen en ook het advies van het Voedingscentrum is niet altijd even goed voor iedereen. De Amerikaanse arts Ludwig deelde deze mening op het congres Arts & Voeding. Lees hier verder

Het is niet verstandig om vet te vermijden omwille van de calorieën, want vetarm eten kan juist overgewicht bevorderen en ook nog eens gezondheidsproblemen opleveren. Vet is een voedingstof die je vethard nodig hebt om goed te functioneren. Het is lang verzadigend en het regelt allerlei belangrijke processen in je lichaam. Gezonde vetten dienen als bouwstof voor je hormonen en lichaamscellen. Ook ondersteunt vet de opname van diverse vitamines, levert het energie en esssentiële vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Om al deze redenen is het verstandig om vet regelmatig toe te voegen aan je eetpatroon. Een globale richtlijn is 1 gram vet per 1 kilogram lichaamsvet. Dus als je 80 kg weegt is het goed om ongeveer 80 gr aan gezonde vetten te eten.

Gevolgen weinig vet eten

Wat kunnen de gevolgen zijn als je te weinig vetten eet?

  • Je bent minder snel verzadigd en hebt sneller honger. Magere producten wekken hongergevoelens juist op en hierdoor ga je meer eten
  • Er ontstaan tekorten aan vitamine K, A, D en E. Dit zijn in vet oplosbare vitamines en zorgen voor je huid, botten, ogen, weerstand en voorkomen bloedklontering
  • PMS of menstruatieklachten kunnen verergeren 
  • Je krijgt een doffe huid en glansloos haar
  • Mogelijk verhoogde kans op kanker en hart- en vaatziektes
  • Je krijgt last van vermoeidheid. Vetten leveren langdurige energie
  • Je voelt je somber en futloos. Je kunt last krijgen van deze gevoelens, omdat je te weinig essentiële vetzuren binnenkrijgt die nodig zijn voor de aanmaak van gelukshormonen.
  • Het verhoogd je verkeerde cholesterol. Als je weinig vetten eet verlaag je het goede HDL cholesterol, het gevolg is dat het slechte LDL in verhouding te hoog wordt.

Als je weinig vetten eet ga je vanzelf meer eiwitten en koolhydraten eten. Hierdoor is de verhouding tussen de voedingstoffen niet zoals het hoort. Te veel eiwitten en koolhydraten verzuren je lichaam en overbelasten je lever en nieren. Bovendien wordt door het eten van te weinig vet en het eten van te veel eiwitten en koolhydraten het risico op ontstekingen, botontkalking en Diabetes vergroot. 

Soorten vet

De angst voor vet is niet helemaal terecht, want niet alle vetten zijn slecht en ongezond. Sommige vetsoorten kun je inderdaad beter vermijden terwijl andere vetten je juist helpen om in balans te komen en bijdragen aan je gewichtsverlies. Welke vetsoorten zijn er allemaal?

  • transvetten komen voor in junkfood, kant-en-klare maaltijden, margarine, sauzen, gebak, chips en koekjes. Deze transvetten zijn gevaarlijk voor je gezondheid, belasten je lever en dien je zoveel mogelijk te vermijden. Ze verhogen het risico op hart- en vaatziektes, kanker, cholesterolproblemen en andere welvaartziektes. Op etiketten kun je ze herkennen aan hydrogene vetten, gehydrogeneerd vet, margarine, halvarine en (gedeeltelijk) gehard vet.
  • verzadigde vetten zijn niet zo slecht als altijd wordt beweert. Je hebt ze nodig voor energie en zijn gezonder als transvetten mits je ze met mate eet. Verzadigde vetten komen voor in dierlijke producten zoals zuivel, kaas, vlees en roomboter. De vetsamenstelling van deze dierlijke producten wordt bepaald door het voer wat het dier heeft gegeten en de beweging die het heeft gehad. Grasgevoerd vlees en biologische eieren zijn daarom een goede keuze. Kokosolie is een plantaardig verzadigd vet wat rijk is aan laurinezuur, vitamine E en anti-oxidanten. Kokosolie is hierdoor veel beter voor je gezondheid dan margarine wat bomvol transvetten zit. Je kunt het op je brood smeren of gebruiken om te bakken.
  • onverzadigde vetten zijn het gezondst en daar mag je dan ook lekker veel van eten. Ze leveren de gezonde vetzuren Omega 3, 6 en 9 welke cholesterol verlagend werken, ontstekingen verminderen en een positief effect hebben op je humeur, hart en hersenen. Onverzadigde vetten komen voor in plantaardige oliën zoals olijfolie, noten, vette vis en avocado.

Van gezonde vetten krijg je geen ziektes of overgewicht, ze voorkomen ze juist. Zorg dat je niet alles klakkeloos overneemt van de overheid en het voedingscentrum, ze worden vaak beïnvloed door de grote leveranciers (Unilever, Unox, Smiths, LU, Kellog's) Zoals je ziet dè leveranciers van producten met transvetten. Gebruik je gezonde verstand. 

Vond je dit een interessant blog? Deel het met anderen en laat een reactie achter.

 

 

Laatst aangepast op Zondag, 08 oktober 2017 10:49

1 Reactie

  • Reactielink thea v.d moosdijk Donderdag, 09 november 2017 08:41 Geplaatst door thea v.d moosdijk

    Goed bericht en duidelijk

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.