Dinsdag, 16 augustus 2016 19:17

10 adviezen voor een geslaagde leefstijl

Geschreven door
Beoordeel dit item
(6 stemmen)

Wat is eigenlijk een gezonde leefstijl?

Als je gezond leeft ga je lekkerder in je vel zitten. Vaak krijg je dan ook meer zelfvertrouwen en begin je elke dag met een lach op je gezicht. Je zit vol energie en je hebt het gevoel alsof je de hele wereld aankan. Een gezonde leefstijl kan je helpen om je gezondheid zo lang mogelijk te behouden of weer terug te krijgen.

Aangezien gezondheid voor iedereen een andere betekenis heeft is het moeilijk om te bepalen wat nou precies een gezonde leefstijl is. Maar leefstijl gaat in elk geval niet alleen maar over gezond eten. Nee, leefstijl is een veel groter begrip. Het gaat over het leven als mens in zijn geheel. Daar horen ook beweging en ontspanning bij die minstens zo belangrijk zijn als je voeding. Beweging hoeft niet perse in de vorm van sport te zijn. Het kan ook een andere vorm van bewegen zijn denk maar eens aan wandelen, ravotten met de kinderen, fietsen enz. Maar een ding is zeker, een gezonde leefstijl zorgt voor ontelbare positieve effecten.

  • boost voor je energielevel
  • gezond gewicht
  • afvallen zonder jojo-effect
  • goede nachtrust
  • mooiere huid en glanzend haar 
  • ontstekingen minimaliseren
  • huidklachten verminderen
  • onverklaarbare kwaaltjes verdwijnen
  • diabetes en hartziektes voorkomen
  • fit en uitgerust wakker worden
  • .......en de lijst gaat maar door

Genoeg redenen dacht ik om de stap naar een gezondere leefstijl te nemen, of niet? En geloof me als je eenmaal in de flow zit en je hebt geproefd wat het met je doet wil je nooit meer anders. Laat je verrassen door de kracht van je eigen lichaam en geest en je zult versteld staan.

10 adviezen om het makkelijk te maken

 1. Neem een doel in gedachten

Zorg dat je weet wat je wilt bereiken en welke termijn je hiervoor nodig denkt te hebben. Probeer het uit te drukken in getallen of iets anders wat meetbaar en controleerbaar is. Een doel als "ik wil meer vrije tijd" of "ik wil een minder dikke buik" zijn geen meetbare doelen. Druk het als "ik wil 10 kg afvallen in 10 weken tijd" of "ik plan elke dag 30 minuten vrije tijd in om me te ontspannen". Schrijf het doel op zodat je er altijd even naar kunt kijken als je het moeilijk hebt. 

2. Wees realistisch

Leg de lat niet te hoog wat betreft verwachtingen. Een gezonde leefstijl is geen crashdieet of wondermiddel dus verwacht geen snelle resultaten, maar geef het de tijd. Langzame veranderingen hebben vaak een langdurig blijvend rresultaat.

3. Geef jezelf de tijd

Probeer niet overhaast alles in een keer aan te passen. Begin met een kleine stap en dan pas de volgende. Ga niet als een doldwaze meteen dagelijks kilometers wandelen of de sportschool in, maar begin met 1-2x per week en bouw het rustig op. Probeer daarom ook niet je hele boodschappenlijst in een keer gezond te maken, maar vervang elke keer een "slecht" product voor een gezondere versie. Zo voorkom je dat je vroegtijdig het bijltje erbij neerlegt. Geef jezelf de tijd om te wennen aan veranderingen, Rome is tenslotte ook niet in een dag gebouwd. 

4. Stop niet als je je doel hebt bereikt

In tegenstelling tot een dieet bestaat er bij een leefstijl geen einde. Een leefstijl is voor het leven en niet voor even. Maar niet gevreesd, een gezonde leefstijl geeft je zoveel moois dat je geen moment denkt aan stoppen. En als je het goed hebt gedaan dan komt die gedachte niet eens in je op, want je bent er zo aan gewend dat alles automatisch gaat. 

5. Niets verbieden

Leg jezelf geen verbod op, maar kies bewust en maak jezelf duidelijk dat het andere beter voor je is. Dus zeg niet tegen jezelf dat je niet mag bankhangen, maar zeg tegen jezelf dat een wandelingetje beter voor je is. Ander voorbeeld, zeg niet dat je geen broodje hamburger mag eten, maar kies een ander gezonder broodje. 

6. Voel je niet schuldig

Het is niet erg als je een keer een "fout" begaat. Je bent geen slappeling als het gebeurt, het is zelfs heel normaal om af en toe een terugval te hebben. Neem op dat moment je doel voor ogen, pak de draad weer op en ga verder alsof het nooit gebeurt is. 

7. Ontzeg jezelf niet alles

Een gezonde leefstijl bestaat voor 80% uit bewuste gezonde keuzes en voor 20% bewuste keuzes waarvan je weet dat ze niet echt bijdragen aan je gezondheid. So what?! Enjoy life

8. Kies vaste momenten om te genieten

Maak met jezelf de afspraak wannneer je de 20% gaat inzetten. Doe dit wel pas als je al een tijdje bezig bent, want in het begin zijn er nog voldoende oude gewoontes die tot de genietmomentjes gerekend kunnen worden. Neem bijvoorbeeld een vaste avond in de week om lekkere hapjes op tafel te plaatsen. Of kies ervoor om in het weekend niet aan beweging te doen. 

9. Focus op de dingen die goed gaan

Zie je het even niet meer zitten? Bekijk dan eens de veranderingen die al wel goed gaan. Meestal is dit meer dan dat je verwacht. Alle kleine dingen tellen mee. Probeer te voelen of je al beter in je vel zit dan voordat je begon. Ook dit kan een stimulans zijn om er weer vol voor te gaan. 

10. Doe wat je leuk en fijn vindt

Als jij niet verandert , verandert er niets. Een nieuwe leefwijze betekent nou eenmaal dingen aanpassen en veranderen. Niet alleen verander je (kleine) dingen in je voeding, maar ook beweging en ontspanning zijn belangrijke pijlers. Begin met de dingen die je leuk vindt. Was je vroeger een liefhebber van zwemmen (beweging) of was je succesvol in schrijven (ontspanning)? Ga daarmee aan de slag en bouw zo verder naar een nieuwe leefwijze.

Ga voor een langdurige leefstijl die bij jouw leven aansluit en waarbij je af en toe best mag zondigen of minder verantwoorde keuzes mag maken. Eet je goed adviseert de 80/20 regel. Dat betekent 80% verantwoorde keuzes maken en 20% minder verantwoorde, maar wel bewuste keuzes maken. Bij een gezonde leefstijl hoort ook af en toe een wijntje, uit eten, zakje chips en een stukje taart. Op die manier is het makkelijk vol te houden en geniet jij van een slank, gezond en fit lichaam.

Wanneer kies jij voor de eerste stap naar een nieuwe leefstijl om een gezonde versie van jezelf te worden? 

Als je dit artikel interessant of waardevol voor de gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door bovenaan dit artikel op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

 

 

Laatst aangepast op Zaterdag, 14 juli 2018 09:43

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.