Zaterdag, 20 augustus 2016 10:56

Mijn leefstijl in een notendop

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Meer bewegen, minder stress en goede voeding. Deze 3 elementen vormen het fundament van mijn persoonlijke leefstijl. 

Sport en beweging

Mijn beweging bestaat voornamelijk uit groepslessen volgen en wandelen. Op de fiets zul je me niet snel tegenkomen, want daar heb ik een grote hekel aan. Ik wordt al moe als ik de fiets zie staan ;-) Elke dag probeer ik 2 rondes te wandelen met mijn hondjes. Ik vind het heerlijk om lekker vroeg in de morgen te wandelen wanneer er nog niemand op straat is of op een verlaten industrieterrein in het weekend. Als de tijd het toelaat gaan we lekker de bossen in waar de honden los kunnen rondrennen, dit geeft mij de mogelijkheid om een klein uurtje goed door te lopen zodat mijn ademhaling en hartslag wat verhogen. In het bos geniet ik bewust van de natuur om me heen en ervaar ik rust en ontspanning.

Naast het wandelen sport ik 2 tot 3 avonden per week. Vanaf 35-jarige leeftijd is 'krachtsport' een goede aanvulling om je hormonen een handje te helpen en zo kun je preventief overgangsklachten voorkomen. Maar aangezien ik geen plezier beleef aan fitness, waarbij je op een apparaat 3x15 'droge saaie' herhalingen doet, heb ik mijn draai wel gevonden in Elements. Elements is een groepsles met maximaal 8 personen waarbij je met gewichten en techniek echt progressie maakt. Elke les worden andere spiergroepen getraind en de les wordt altijd afgesloten met the workout of the day. Tijdens het laatste kwartier gaat mijn verstand op 0 en voel ik me euforisch! Gedurende de les drink ik heel veel (kokos)water om de vocht- en mineralenbalans op peil te houden. Deze 2-3 sportavonden per week heb ik echt nodig om even helemaal voor mezelf te kiezen en mijn hoofd leeg te maken.

Variatie voeding

Gezond eten vind ik niet alleen belangrijk, maar ook gewoon heel erg lekker. Ik let er op dat ik mijn bord vul met verschillende kleuren, omdat ik weet dat elke kleur groente en fruit andere vitamines levert. Ik houdt van kip en van een visje op zijn tijd wordt ik ook blij. Als ik uit eten ga kies ik eerder voor vis dan voor vlees. Ik kan echt genieten van puur eten en de keuken is dan ook een van mijn favoriete plekken in huis. Niet dat ik uren achter het fornuis sta, want mijn maaltijden zijn in de meeste gevallen in 15-20 minuten klaar. 

Ik probeer zo veel mogelijk op vaste tijden te eten. Mijn ontbijt en lunch zijn nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde. In de ochtend eet ik zuivel met fruit of een cracker. Mijn favoriete ontbijt blijft echter de havermoutpap, maar sindskort heb ik de quinoa- en boekweitpap ontdekt en die vind ik ook wel lekker. Als lunch kies ik voor een old school boterham, een eitje of voor een salade. Bijna wekelijks probeer ik iets nieuws uit en ik vind het geweldig als ik een ongezond recept kan omtoveren naar een gezondere versie.

Ter ontspanning ga ik een paar keer per maand uit eten. Ik heb gemerkt dat ik minder eten nodig heb nu ik gezonder leef, ik denk dat dat komt doordat mijn eten me nu voedt in plaats van vult. Daarom probeer ik restaurantjes te kiezen waar ze kleinere gerechten serveren. Kleine gerechtjes vind ik super, omdat ik dan allerlei smaken kan proeven en ik me niet propvol hoef te stoppen. Restaurantjes waar ik graag kom zijn 'Lounge 8', 'De Grutter', 'Innesto' en 'De drie reeën'.

Guilty pleasures

Ik eet echt niet alleen maar übergezond en met grote regelmaat geniet ik dan ook van mijn guilty pleasures.

  • Een boterham met pure hagelslag of pindakaas met jam herinneren me aan mijn kindertijd, ik was er dol op..........en nog steeds ;-) 
  • Ik ben gek op eigen gebakken frietjes van vers geschilde aardappels met een bamischijf en frikadel. Daar kun je me voor wakker maken.
  • Ik heb met mezelf afgesproken dat ik bij elk etentje buiten de deur mag genieten van mijn guilty pleasure 'een rode port'. Dus als ik ga uit eten, en dat komt best vaak voor, dan neem ik altijd een rode port. Ja zelfs als ik ga lunchen....mmm heerlijk daar kan ik me echt op verheugen.
  • Standaard is vrijdagavond dè hapjesavond in huize Eet Je Goed. Dan hangen we op de bank voor de televisie en staat de tafel boordevol lekkernijen, chips en nootjes. Mijn guilty pleasures zijn borrelnootjes, gezouten pinda's en paprikachips.

Supplementen

Gezond eten is voor 80% mijn basis, maar ik ben ervan overtuigd dat alleen goede voeding niet toereikend genoeg is. Daarom vul ik mijn gezonde eetpatroon aan met enkele basissupplementen van Vitakruid. En sinds ik dit doe zit ik nòg beter in mijn vel. Ik raad het dan ook iedereen aan om een goede kwaliteit multi te gebruiken, want door de uitputting van de bodem komen de voedingsstoffen niet meer voldoende in groenten en fruit  terecht en kunstmatige bemesting zorgt ook niet voor alle micro-nutriënten die wij als mens nodig hebben.

Als ik vitamines neem dan wil ik iets nemen waar mijn lichaam baat bij heeft, anders vind ik het zonde van mijn geld. Ik kies daarom bewust voor Vitakruid en niet voor een ander goedkoper voedingssupplement, omdat daar vaak maar 100% van de ADH inzit. En daarnaast wordt er bij goedkopere merken gekozen voor anorganische synthetische vitamines die slechter opgenomen worden.  

Ik gebruik dagelijks de Vitakruid multivitamine om mijn vitaminestatus op peil te houden. En ook Omega 3 visolie gebruik ik dagelijks, omdat ik geleerd heb dat elke lichaamscel hier enorm behoefte aan heeft. Omega 3 zorgt voor een betere doorlaatbaarheid van de cellen zodat ze makkelijker voedingsstoffen kunnen opnemen en afvalstoffen beter kunnen uitscheiden. Bovendien is het heel goed voor je hart, hersenen en cholesterol. Deze positieve invloeden wil ik me dus niet onthouden.

Ieder lichaam is anders en elke periode vraagt om andere supplementen. Standaard heb ik een potje vitamine C en een flesje Ribes Nigrum op voorraad staan zodat ik bij een opkomend griepje, verkoudheid, blaasontsteking of koortslip meteen maatregelen kan nemen en kan gaan boosten. Omdat er in Nederland niet veel zonuren zijn heeft meer dan de helft van de Nederlanders een vitamine D-tekort. Daarom suppleer ik in het najaar extra vitamine D om mijn immuunsysteem te verhogen en om geen tekort aan vitamine D te krijgen. Tijdens drukkere periodes of als ik iets meer sport neem ik graag wat extra magnesium en 2 maal per jaar ben ik extra lief voor mijn darmen. Dan verwen ik ze met een pre- en probiotica kuurtje en geef ik ze de aandacht die ze verdienen.

Voeding, ontspanning, beweging, supplementen, guilty pleasures. Alles voor het goede doel........ me myself and I. Ik ben blij met mijn gezondheid en wil dat zolang mogelijk intact houden. 

Hoe zorg jij voor jezelf? Op welke manier ben jij met je gezondheid bezig?

Laatst aangepast op Dinsdag, 18 september 2018 18:27

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.