Zondag, 18 september 2016 15:42

Superfoods

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Wat superfoods zo bijzonder maakt

Een superfood bezit minimaal 12 eigenschappen die je gezondheid ondersteunen. Het zijn natuurlijke producten en vergeleken met andere natuurlijke voedingsmiddelen hebben ze een veel hogere voedingswaarde. Je krijgt door het eten van superfoods dus extra veel vitamines, mineralen, anti-oxidanten en nutriënten binnen. Bovendien zijn het altijd onbewerkte niet bespoten natuurproducten, vrij van chemicaliën en pesticiden.

Hoe te gebruiken

Als je superfoods wil gaan gebruiken als ondersteuning van een gezond eetpatroon is het verstandig om dit stapsgewijs op te bouwen. Bepaal voor jezelf wat je belangrijk vind om mee te beginnen en bouw het langzaam uit naar meerdere soorten. Het is zonde van je geld om superfoods te gebruiken bij ongezonde voeding. Daarom is het beter om eerst te beginnen met gezonde voeding en dan pas superfoods als ondersteuning daarbij. Superfoods kun je verwerken in salades, smoothies of kwark/yoghurt. Je hoeft zeker niet elke dag alle superfoods tot je te nemen. Het beste is om ze onderling af te wisselen en lekker te variëren of las eens een pauzeweek in. Onregelmatig gebruik zorgt voor een betere werking en je lichaam blijft op die manier getriggerd om voedingsstoffen goed op te nemen. Het is zo dat je lichaam ook echt behoefte heeft aan variatie in voedingsstoffen. Sommige superfoods zijn in aanschaf niet goedkoop, maar doordat de concentratie zo hoog is heb je maar een kleine hoeveelheid nodig om er resultaat van te ervaren. Soms heb je al genoeg aan 1 eetlepel per keer. Enkele superfoods hebben een versterkende werking op elkaar, dus als je beide tegelijk gebruikt haal je het beste resultaat naar boven.

Superfoods kunnen onder andere zorgen voor

  • afname van lichaamsvet
  • opbouw van de weerstand / immuunsysteem
  • stralende huid en glanzend haar
  • goede darmfunctie en stoelgang
  • herstel van spieren (bijv na sporten)
  • goede bloeddruk en cholesterolgehalte
  • natuurlijke energieboost
  • ondersteuning voor algemene gezondheid ipv chemische vitamine uit potjes
  • en nog veel meer gezondheidsvoordelen

Ik ga zeker niet alle mineralen en vitamines opnoemen, maar kort en bondig omschrijven waar ze goed voor kunnen zijn.

Biologische honing

Let op dat je honing koopt die rechtstreeks van een imker komt dus de pure rauwe honing. De biologische honing in de supermarkt is in veel gevallen zo bewerkt dat er geen werkzame stoffen meer in zitten. Bij verhitting van honing, zoals in een kopje thee, gaan ook veel gezondheidseffecten en voedingswaarden verloren. 

  • goed voor weerstand en fysieke conditie
  • tegen bloedarmoede
  • ontgiftend en infectiewerend
  • bevordert het jonger uitzien

Gebroken lijnzaad

Als je echt een goede werking van lijnzaad wilt ervaren is het beter om heel lijnzaad te kopen en deze zelf thuis even met een vijzel te breken. Lijnzaad mag je niet verhitten ivm oxidatie waarbij veel schadelijke vrije radicalen vrijkomen. 

  • goed voor de stoelgang en darmwerking
  • lang verzadigd gevoel
  • houd bloedsuikerspiegel stabiel
  • goed voor de hersenen
  • Omega 3

Chiazaad

Bouw het gebruik van chiazaad rustig op. Chiazaad kan in beginsel winderigheid of diarree veroorzaken. Bij klachten het gebruik wat minderen, maar mocht je last blijven houden van deze klachten dan kun je beter het gebruik stoppen. Pas op als je bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt, overleg eerst met je arts of je medicijnen mag afbouwen en gebruik chiazaad opbouwen. Wissel chiazaad af met hennepzaad. 

  • goed functioneren van organen en spieren
  • beschermen tegen kanker en hart- en vaatziektes
  • bloedverdunnend /bloeddrukverlagend
  • bevordert goede spijsvertering en opname voedingsstoffen
  • geven snel verzadigd vol gevoel
  • houd bloedsuikerspiegel stabiel
  • zeer geschikt voor 40-plusser
  • bevat meer calcium dan hennepzaad
  • Omega 3

Cacaonibs of rauwe cacaopoeder

  • vermindert stress
  • maakt je vrolijk
  • gunstige invloed op hart en bloedvaten
  • gaat botontkalking tegen
  • preventief tegen Alzheimer
  • sterke anti-oxidant werking

Hennepzaad

  • spieropbouw en sterkere botten
  • helpt spierpijn verminderen
  • ondersteuning van de lever- en hersenfunctie
  • hormoonregulerende werking
  • sneller herstel na ziekte
  • zeer veel eiwitten die lijken op onze lichaamseigen eiwitten
  • gezonde onverzadigde vetzuren in de juiste verhouding

Macapoeder

Zorgt voor een natuurlijke balans van de hormonen. Vult tekorten aan en verlaagt te hoge concentraties. Gebruik minimaal 1 eetlepel per dag. En eenmaal per maand is het verstandig om 1 stopweek in te lassen.

  • harmoniserende werking
  • geeft energie bij futloosheid
  • ontspant als je stress hebt
  • weerstand ondersteunend
  • goed voor de bloeddruk
  • reguleert de bloedsuiker- en hormoonspiegel
  • inzetbaar bij overgangsklachten en slaapproblemen
  • lekker in combinatie met pure chocolade /cacaonibs

Gojibessen

Een klein handje per dag is al voldoende.

  • anti-oxidant werking
  • meer energie
  • gladde, soepele huid
  • vermindert menstruatie- en hoofdpijnklachten
  • vertraagt de veroudering
  • goed voor algehele gezondheid
  • vermindert de kans op ontwikkeling kankercellen

Bijenpollen

  • positief effect op je gemoedstoestand
  • verbetert je concentratie en energieniveau
  • vertraagt de veroudering van je lichaam
  • natuurlijk alternatief voor vitaminepreparaten

Quinoa

  • virusremmende werking
  • bevat alle essentiële aminozuren
  • lang verzadigend gevoel
  • vezelrijk, bevordert stoelgang en spijsvertering
  • lage GI-waarde, stabiele bloedsuikerspiegel

Pompoenpitten

  • bevordert nachtrust
  • ondersteunt hartwerking
  • versterkt immuunsysteem
  • positieve invloed tegen infecties
  • gunstig voor insulineresistentie

Sesamzaad

  • gunstig bij reuma, artritis
  • kan astma en migraine verminderen
  • verlaagt de bloeddruk

Versterkende combi-werking

  • kaneel - honing
  • macapoeder - cacoanibs / cacaopoeder
  • kurkuma - zwarte peper - olie

Als je dit artikel interessant of waardevol voor de gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door bovenaan dit artikel op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

Laatst aangepast op Maandag, 05 juni 2017 10:34
Meer in deze categorie: Wit, bruin of volkoren »

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.