Dinsdag, 01 november 2016 16:08

Goede voornemens

Geschreven door
Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Goede voornemens

Ben jij al bezig met het bedenken van je “goede voornemens” voor het komende jaar? Het duurt nog even, maar ik vind het toch een belangrijk onderwerp om nu al een blog aan te besteden. Ik durf te wedden dat iedereen, ja ook jij, wel eens een lijstje heeft gemaakt met goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Veel mensen vinden 1 januari het perfecte moment voor een nieuwe start en verandering. Terwijl anderen het de grootste onzin vinden, want waarom beginnen op 1 januari en niet een andere dag van het jaar? Of je het nu onzin vindt of niet, goede voornemens maakt ieder mens of heeft er op zijn minst wel eens gehad. En het doet er niet toe op welke dag van het jaar je begint, het gaat er juist om dat je het volhoudt en je doel bereikt.

Makkelijker dan het lijkt

Helaas zijn voor de meeste mensen goede voornemens makkelijker te verzinnen dan ze vol te houden. Meer sporten, stoppen met roken, minder alcohol drinken of geld sparen het zijn stuk voor stuk goede voornemens. En afvallen staat zelfs bij 4 van de 10 mensen op de lijst. Gewichtsverlies is daarmee een van de meest gekozen voornemens.

Over het algemeen genomen willen velen onder ons een gezondere leefstijl volgen. Of het nu gaat om meer beweging, afvallen of een ander doel iedereen is ervan overtuigd dat ze het tot een goed einde gaan brengen. Positief denken helpt daar zeker aan mee, maar toch mislukken bijna 90% van de voorgenomen plannen. Bij de grootste groep ligt namelijk na een aantal weken de handdoek al weer in de ring. Is dit voor jou ook herkenbaar, maar wil je nu eens bij de groep horen die het wel volhoudt? Lees dan vooral verder.

Voor iedereen geldt dat het fijner en comfortabeler is om in het oude vertrouwde gedrag te blijven hangen. Maar om tot de 10% te behoren waarbij het wel lukt het doel te bereiken zul je echt uit je comfortzone moeten stappen. Durf dingen los te laten en te vertrouwen op je innerlijke kracht. Je bent veel buigzamer en sterker dan je misschien verwacht.

Ik wil je graag uitleggen op welke manier je je goede voornemens nu wel kunt laten slagen. Dit is ook de manier waarop ik mijn cliënten begeleid. Ik bespreek samen met hun de doelen die ze willen bereiken en houd daarmee rekening met onderstaande onderwerpen.

Goede voornemens hebben meer kans van slagen als je ….....

  • ….uit de slachtofferrol stapt


“het is toch al te laat”, “het lukt me toch niet”, “zo ben ik nu eenmaal”. Neem je verantwoordelijkheid en geef jezelf die schop onder je kont. Het is nooit te laat om ergens verandering in te brengen. Beter laat starten dan helemaal nooit starten.

  • …...je niet spiegelt aan anderen

Je voornemen tot een succesvol einde brengen is geen wedstrijd. Je doet het voor jezelf en hoeft je niet te bewijzen voor een ander. Je bereikt je doel op jouw manier en jouw tempo. Jij bent een uniek persoon en volgt je eigen weg.

  • ….de juiste motivatie hebt

Vraag jezelf af waarom je wilt afvallen of gezonder wilt leven. Voorbeeld ; Je hebt het voornemen dat je wilt afvallen. Een beter voornemen is “ik wil afvallen, want ik wil gezond blijven en ziektes voorkomen”. Of “Ik wil gezonder leven, want ik wil met mijn (klein)kinderen kunnen ravotten”. Zet er een positieve reden achter en stel jezelf voor hoe het zal zijn als je je doel hebt bereikt. Dit toekomstbeeld is je motivatie om het voor elkaar te krijgen.

  • ….het doel opschrijft

Opschrijven geeft je een houvast om nog eens terug te lezen. Zorg dat je doel positief en duidelijk omschreven staat. Omschrijf daarbij niet hoeveel je wilt afvallen, maar hoeveel kilo je uiteindelijk wilt wegen. Geef ook aan binnen welke termijn je dit doel bereikt wilt hebben. Wees realistisch en eerlijk tegenover jezelf. Het doel moet natuurlijk wel haalbaar zijn immers is een maatje 38 niet voor iedereen weggelegd. Is het een doel wat pas op lange termijn is te behalen? Neem dan een of meer tussendoelen zodat je gemotiveerd blijft.

  • …..positief denkt

Als je je teveel op het negatieve richt in plaats van op het positieve dan is het voornemen gedoemd te mislukken. Goede voornemens lukken namelijk alleen als je ze positieve benadert. Het moet geen straf zijn voor je. Zeg niet dat je iets niet wilt of mag, maar dat het andere beter is voor je. Richt je op het positieve en voel wat elke kleine keuze al met je doet.

  • …..het zelf wilt

Indien je een doel voor ogen hebt wat door een ander is opgelegd zal het moeilijk worden om het vol te houden. Het moet geen “moeten” zijn maar “willen”. Jij bent degene die de beslissing hoort te maken om iets te veranderen en niet een ander. Je eigen wil is vele malen sterker dan de druk van een ander.

  • ….hulp durft te vragen

Laat je steunen door je omgeving of neem een deskundige in de hand die je kan coachen bij moeilijke momenten.

Ik wens je veel succes met je goede voornemens. En als je hulp nodig hebt weet je me te vinden.

 

Laatst aangepast op Woensdag, 30 november 2016 18:18

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.