Maandag, 21 november 2016 19:11

Ben jij er klaar voor?

Geschreven door
Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Goed begin is het halve werk

Het valt niet te ontkennen dat een voornemen zoals gezonder leven of afvallen, waarbij het resultaat wat langer op zich laat wachten, natuurlijk moeilijker is dan een voornemen waarbij je meteen resultaat ziet. En helaas bestaat er ook nog steeds geen wonderpil om de tijd te versnellen. Veel mensen hebben weinig of geen geduld, misschien ben jij er een van, waardoor de handdoek na een paar weken al in de ring wordt gegooid.

Hoe komt dat eigenlijk?

Waardoor mislukt het en eindigen voornemens vaak met de handdoek in de ring. Daar kan ik heel kort en simpel op antwoorden. Je springt veel te snel in de actiefase terwijl je er nog niet helemaal klaar voor was. Het zijn namelijk een aantal fases die je moet doorlopen voordat je echt tot blijvende actie kunt overgaan. Kort samengevat zijn dat de volgende fases;

1. voorstadium
Je zit in de ontkenningsfase en bent je nog niet bewust van je eigen probleem. Je herkent niet dat je gedrag negatieve gevolgen heeft voor je. Anders gezegd, als jij leest over de gevolgen en gevaren van overgewicht dan betrek jij deze nog niet op jezelf.

2. overwegen / bewustwording
Doordat een ander je met de neus op de feiten drukt word je aan het denken gezet. Of je hebt ergens een artikel gelezen of een uitzending op televisie gezien waardoor je wakker wordt geschud. Je wordt je langzaam bewust van je eigen probleem en betrekt het onderwerp steeds meer op jezelf. Je overweegt om te veranderen, maar bent er nog niet zeker van of je het ook daadwerkelijk wilt gaan doen.

3. beslissing
Je zoekt verder naar informatie en laat alles goed tot je doordringen. Je bekijkt kritisch de de voors en tegens voor jezelf. Indien de balans voor jou uitslaat naar het positieve dan pas is het juiste moment en hak je de knoop door.

4. actie
Je gaat ervoor! Je bereidt je voor en onderneemt actieve stappen. Het is heel normaal als je in deze fase twijfels krijgt of het gevoel hebt van”waar ben ik aan begonnen?” Zoek steun en support in je omgeving. Of schakel een deskundige in om je voornemen tot een succes te maken.

5. volhouden
Een mens is een gewoontedier en heeft ongeveer 2-3 weken de tijd nodig om aan een nieuwe gewoonte te wennen. Dat is ook de reden waarom ik in mijn praktijk met kleine stapjes werk. Volhouden en de stappen niet te snel doorlopen is van groot belang om het voornemen “gezonder leven” of “gewichtsverlies” tot een succes te maken. Hardlopers zijn dan ook vaak doodlopers. Je nieuwe gewoontes moeten nog een plaats vinden in je leven en daar is tijd en volharding voor nodig.

6. terugval
Belangrijk om te vermelden bij een gedragsverandering is dat je vaak 2 stappen vooruit maakt en 1 stap achteruit. Terugval maakt dan ook iedereen mee als het om gedragsverandering gaat en betekent zeker niet dat je van voren af aan moet beginnen. Gooi op dit moment dan ook niet de handdoek in de ring, maar benader je terugval positief. Trek er je leermoment uit en ga opgewekt verder.

Wil jij je doelstellingen tot een succes maken? Zorg dan voor een goede voorbereiding en doorloop de fases zoals boven omschreven. Immers een goed begin is het halve werk.

Klik hier om een gratis vrijblijvende afspraak te maken

Vond je dit een interessant artikel? Deel het dan met anderen of laat een reactie achter.

Laatst aangepast op Zaterdag, 17 juni 2017 15:52

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.