Zondag, 01 januari 2017 16:06

Waarom een dieet niet werkt

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Dieet

Ben jij of ken jij iemand die van de ene op de andere dag 10 kilo zwaarder woog? Nee, natuurlijk niet want gewichtstoename is een geleidelijk langzaam proces. Overgewicht, lovehandles, een “zwembandje” of een bierbuik ontstaan echt niet in één dag. Maar toch sta je op een dag voor de spiegel of op de weegschaal met overgewicht en schrik je je een hoedje.

Heb jij het idee om (weer) een dieet te gaan volgen, omdat je snel resultaat wilt zien? Lees dan dit artikel eens goed door en hopelijk zet het je aan het denken. Je kunt op 2 verschillende manieren afvallen namelijk 'duurzaam en gezond' of 'onverantwoord en tijdelijk'. Misschien heb jij al ervaring met de laatste manier en heb je er al 1 of meerdere pogingen aan gewaagd.

Soorten

De diëten zijn inmiddels ontelbaar. Je kunt afvallen door gebruik te maken van shakes, maaltijdvervangers, koolhydraatarm, cracker- soep- of brooddieet, afslankpillen, sapjes, crashdieet, lightproducten, punten of caloriëen tellen en ga zo maar door. Deze manieren van afvallen zijn moeilijk of zelfs helemaal niet vol te houden. Want wie wil en kan er nou “levenslang”op shakes, maaltijdvervangers of crackers leven? Ze zullen allemaal leiden tot snel gewichtsverlies, maar wel alleen op korte termijn. Dit komt omdat je na de dieetperiode weer op je vertrouwde manier gaat eten. Het gevolg is dat je weer aankomt in gewicht en vaak is dat zelfs meer dan de verloren kilo's.

Onverantwoord en tijdelijk

Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die op dieet is geweest en misschien ben je het zelf wel. Iedereen weet dat een dieet geen duurzame oplossing is voor een slanker lichaam, maar toch trappen we er massaal in. Welk dieet je ook kiest elk dieet is gebaseerd op het schrappen van voedingsstoffen, producten of vervangen van een maaltijd. Een dieet behoort tot de categorie 'onverantwoord en tijdelijk'. Alle diëten zijn gefocust op snel afvallen, maar helaas wel met het welbekende jojo-effect als gevolg. En zo volgt het ene dieet het andere op, want ze geven nooit het gewenste gezonde stabiele gewicht als eindresultaat. Wist je dat je na elk dieet zelfs meer moeite krijgt om gewicht te verliezen? Dit heeft te maken met je schildklier.

Nadelen dieet

  1. Door het eenzijdige eten loop je het risico op tekorten aan voedingstoffen, vitamines en mineralen.
  2. Je darmflora raakt verstoord. Je weerstand vermindert en de kans op ontstekingen en ziektes verhoogt.
  3. Je brengt met diëten je hormonen en schildklier uit balans met alle gevolgen van dien.
  4. Je verstoort je stofwisseling en spijsvertering. Na elk dieet wordt het lastiger om af te vallen.
  5. Bij sommige diëten krijg je te weinig energie binnen, waardoor er spierweefsel wordt afgebroken.
  6. Je weet na het dieet niet wat je hoort te eten. Je valt weer terug in je oude gewoontes. Dus ook weer terug naar je oude gewicht.

Een dieet in welke vorm dan ook heeft als resultaat snel gewichtsverlies, maar ook vervelende kwaaltjes en gezondheidsklachten tot gevolg. Hoofdpijn, futloosheid, eetbuien, kort lontje, slecht slapen, menstruatieklachten, honger, opvliegers, dof haar, slechte huid enz. Sommige klachten kunnen zelfs jaren later nog opduiken.

Conclusie

Het is prima als je besluit om af te vallen, maar doe het liever niet te extreem. De oplossing om een gezond gewicht te krijgen en te behouden is geen dieet, maar een persoonlijke leefstijl. Bij een leefstijl hoort niet alleen voeding, maar ook beweging en ontspanning zijn daar een onderdeel van. Door bewustere keuzes te maken is een slanker lichaam geen tijdelijk moment meer, maar iets wat bij je hoort.

Wil je meer informatie over een gezonde leefstijl? Mail of bel me voor een gratis gesprek

Laatst aangepast op Vrijdag, 03 november 2017 09:29

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.