Vrijdag, 08 juli 2016 12:50

Brandend maagzuur

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Au, het brandt

Waarschijnlijk denk jij net als de meeste mensen dat brandend maagzuur veroorzaakt wordt doordat je te veel maagzuur hebt. Het klinkt logisch, maar in de meeste gevallen is juist het omgekeerde waar. Brandend maagzuur en oprispingen kunnen juist het gevolg zijn van een TEKORT aan maagzuur! De symptomen bij een overschot of tekort aan maagzuur zijn vrijwel identiek.

Maagzuurremmers

Maagklachten, zure oprispingen en brandend maagzuur zijn vaak voorkomende klachten. Het is dan ook niet zo gek dat Rennies als snoepjes over de toonbank gaan en dat maagzuurmedicatie in de top 5 van voorgeschreven recepten staat. In 2016 gebruikten maar liefst 1,2 miljoen mensen maagzuurmedicatie. (Bron SFK) 

Omeprazol, Pantoprazol (protonpompremmers) en Rennies kunnen bij langdurig gebruik serieuze gezondheidsklachten opleveren. En een maagbeschermer klinkt dan misschien wel wat vriendelijker dan een maagzuurremmer, maar wist je dat ze precies hetzelfde doen? Ze verminderen het maagzuur in de maag, terwijl er al een tekort aan is. Het is daarom raadzaam om maagzuurmedicatie niet langer dan 2 weken achter elkaar te gebruiken. 

Indien je gaat stoppen met maagzuurmedicatie, bouw het dan rustig af en wees voorbereid op een terugval. De maagzuurremmers hebben ervoor gezorgd dat er minder zuur in de maag aanwezig is en het lichaam moet weer wennen aan meer maagzuur. Als je stopt dan kun je even heel veel last krijgen van maagzuur. Geef het een week of 4 de tijd en pak ondertussen de oorzaak aan van je maagzuurtekort.

TIP Als het maagzuur in je slokdarm terecht komt geeft dit een pijnlijk brandend gevoel. Om je maagzuur even snel te onderdrukken kun je kauwen op een flinke hap rauwe havervlokken of 1 eetlepel chiazaad met wat slokjes water drinken. 

Gevolgen tekort aan maagzuur

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan maagzuur? En dus ook de gevolgen bij een langdurig gebruik van maagzuurremmers, beschermers en Rennies

  • er ontstaat een tekort aan vitamine B12. Maagzuur produceert een heel belangrijk stofje, Intrinsieke Factor genoemd, wat dienst doet als een soort kadopapiertje. Vitamine B12 moet namelijk eerst in de maag verpakt worden als een kadootje om later in de darmen weer uitgepakt te worden. Alleen op deze manier kan vitamine B12 opgenomen worden via het darmslijmvlies. Voldoende maagzuur is dus cruciaal om B12 op te kunnen nemen in de bloedbaan. Een tekort aan B12 is te onder andere te herkennen aan chronische vermoeidheid, slecht geheugen, tintelingen in handen of versprekingen en moeilijk op de juiste woorden kunnen komen.
  • veroorzaakt tekort aan het mineraal magnesium. Aangezien je lichaam zelf geen magnesium kan aanmaken is het nodig om via voeding binnen te krijgen. Een tekort aan maagzuur staat deze opname in de weg.  Magnesium is onze derde levensbehoefte en reguleert meer dan 300 processen in ons lichaam. Een tekort kan hartritmestoornissen veroorzaken en nog veel meer klachten. Lees hier verder over magnesium, een cruciaal mineraal.
  • er ontstaat een overgroei aan bacteriën in de maag, een bekende bacterie is de Helicobacter Pylori. Deze bacterie kan een maagzweer veroorzaken. Als je drager bent van de Helicobacter Pylori kunnen de volgende klachten voordoen een opgeblazen gevoel, diarree, veel boeren, vermoeidheid, trage stoelgang, veel speeksel en verminderde eetlust.
  • je voedsel wordt onvoldoende voorbewerkt. Hierdoor blijft het voedsel langer in de maag en gaat daar 'rotten en gisten'. Dit veroorzaakt gasvorming en de bekende oprispingen. Om de maag sneller te ledigen wordt er soms Domperidon voorgeschreven. Je kunt je voorstellen dat de voeding dan nog lang niet voldoende verteerd is en het in je darmen allerlei klachten kan veroorzaken.
  • je maagslijmvlies wordt dunner en gevoeliger. Een dunner maagslijmvlies zorgt op zijn beurt weer voor minder maagzuurproductie, een negatieve cirkel is ontstaan. Uiteindelijk komt het maagzuur in contact met je maagwand en dit is ontzettend pijnlijk. Maagzuur is te vergelijken met zoutzuur dus je kunt je voorstellen welke pijn je dan voelt.
  • de eiwitvertering verloopt niet goed. In de maag worden eiwitten verteerd door het stofje 'pepsinogeen', maar dit stofje werkt pas als de zuurgraad in de maag zuur genoeg is. De zuurtegraad wordt geregeld door het maagzuur en bij te weinig maagzuur is de zuurgraad te laag om pepsinogeen te activeren. De onverteerde eiwitten gaan verder naar de darmen en veroorzaken daar ontstekingen en kunnen leiden tot een lekkende darm.

Hoe ontstaat brandend maagzuur?

Je maag is de tweede fase van de voedselvertering en dient tevens als opslagplaats voor je maaltijden. De maag heeft 2 sluitkleppen, een tussen de slokdarm en de maag en de andere bij de ingang van de darmen. Zolang als je aan het eten bent blijft de laatste gesloten. Als je stopt met eten gaat je maag kneedbewegingen maken om zo het voedsel te vermengen met maagzuur en het zuurder te maken. De tweede sluitklep die bij de ingang van de darm zit opent namelijk pas als het voedsel een bepaalde zuurgraad heeft. Aangezien de zuurgraad, door een tekort aan maagzuur niet zuur genoeg wordt blijft het voedsel veel langer in de maag dan normaal. Het gevolg is dat de voedselbrij gaat gisten en gasvorming en oprispingen teweeg brengt.

Maagzuur en oprispingen worden merendeels dus veroorzaakt door een TEKORT aan maagzuur. Ligt een maaltijd je zwaar op de maag? Of moet je na een maaltijd veel boeren en 'proef' je de maaltijd nog uren later. Dan zijn dit signalen van een slechte maagvertering en kan het zijn dat je een tekort aan maagzuur hebt. In de praktijk is een 'testdoosje' verkrijgbaar waarmee je kunt testen of je een tekort aan maagzuur hebt.

Oorzaken van een tekort aan maagzuur

  • Ontstekingsremmers en pijnstillers die behoren tot de NSAID (Ibuprofen, Diclofenac, Aspirine en naproxen) tasten bij langdurig gebruik het maagslijmvlies aan. Het maagslijmvlies is de producent van maagzuur dus als dit slijmvlies dunner wordt dan vermindert ook de productie van maagzuur. Een pijnstiller als paracetamol heeft deze bijwerking niet.
  • Stress vermindert de aanmaak van maagzuur. Stress heeft altijd voorrang op alle andere 'werkzaamheden' in je lichaam. De spijsvertering en aanmaak maagzuur moet dus maar even wachten.
  • Een verkeerde vetzurenbalans. Tegenwoordig wordt er teveel Omega 6 geconsumeerd in verhouding met Omega 3. Verhoog daarom de Omega 3 inname door walnoten, vette vis, lijnzaad en eventueel een visoliesupplement te gebruiken. Verlaag de consumptie van Omega 6 uit snacks, bewerkte voeding, chips, koekjes, zonnebloemolie en margarine. Natuurlijk zijn er nog veel meer Omega 3 en 6 producten.
  • Om maagzuur te produceren is zink en vitamine B1 nodig. Deze zijn bijna niet meer aanwezig in geraffineerde voeding, witbrood, suiker, witte rijst en andere bewerkte produkten. Indien zink en B1 niet voldoende aanwezig zijn kan er dus ook geen productie plaatsvinden.
  • De productie van maagzuur begint al bij het zien, ruiken en proeven van eten. Een maaltijd die je keuken vult met heerlijke geuren en ook nog eens mooi gepresenteerd wordt stimuleert de maagzuurproductie. Laat duidelijk zijn dat een snelle afhaalmaaltijd dit proces niet teweegbrengt.
  • Mensen met hooikoorts, astma of bronchitis zijn vaak overgevoelig voor sommige stoffen. Indien men hiermee in contact komt dan komt er histamine vrij en dit reduceert de productie van maagzuur. Als jij veel histamine aanmaakt dan kun je dit herkennen aan jeuk, een loopneus, irritatie van de hoofdhuid of een onrustig gevoel. Als je met een nagel een streep over je rug trekt en er blijft een 'verdikte' rode streep achter dan is dit een ook een teken dat je veel histamine aanmaakt. Te veel histamine verlaagt de productie van maagzuur.
  • Naarmate je ouder wordt produceert je maag steeds minder maagzuur, dit proces begint al op de leeftijd van 20 jaar. Op je 40e is de productie al sterk gedaald en op de leeftijd van 60 jaar is de maagzuurproductie minder dan de helft van een 20-jarige. Veel ouderen zitten dan ook aan de Rennies of maagzuurmedicatie. Deze oorzaak kun je natuurlijk niet aanpakken ;-)
  • Bepaalde voeding die je niet goed verdraagt kan maagzuurproblemen opleveren. Dit kunnen bijvoorbeeld koolsoorten, gluten, vlees, een overmaat aan suikers of vette maaltijden zijn. Indien je merkt dat iets zwaar op de maag ligt kun je deze producten het beste even vermijden en kijken of je klachten verminderen.
  • De Helicobacter Pylori bacterie. Deze bacterie tast het maagslijmvlies aan en verlaagt de maagzuurproductie en zuurgraad van de maag. Bepaalde voedingsmiddelen en supplementen kunnen de bacterie aanpakken. Een antibiotica werkt ook, maar het nadeel hiervan is dat het ook gezonde bacteriën doodt.
  • Indien je teveel bewerkte voeding eet wordt je spijsvertering 'lui' en verminder je hiermee indirect de maagzuurproductie.
  • een ontsteking in de darmen en een slechte darmflora zorgen ervoor dat er een tekort aan mineraalzouten ontstaat. Deze zouten en andere voedingstoffen zijn nodig om maagzuur te produceren.

Hoe los je een maagzuurtekort op?

Om een maagzuurtekort aan te pakken kun je met bovenstaande oorzaken aan de slag. Zorg ervoor dat je niet te veel drinkt rondom en bij de maaltijd, want dit verdunt het maagzuur en verlaagt de zuurgraad. Ook kun je dagelijks een glas water drinken met 1 eetlepel appelciderazijn of citroensap erin opgelost. Verder is het belangrijk om je darmen, alvleesklier en andere spijsverteringsorganen even onder de loep te nemen om de cirkel te doorbreken. 

Onlangs heb ik een cursus gevolg over maagzuurproblematiek en kan je hierover goed informeren. Voor een structurele oplossing gaan we kijken wat de oorzaak is van je maagzuurklachten en indien nodig je darmflora en maagslijmvlies herstellen, parasieten en bacteriën aanpakken, spijsverteringsorganen ondersteunen, tekorten aan vitamines en mineralen aanvullen, maar bovenal de juiste voeding inzetten.

Heb je last hebt van maagzuur en wil je hiervan verlost worden? Neem dan contact op.

 

Laatst aangepast op Maandag, 09 oktober 2017 11:40

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.