Donderdag, 23 februari 2017 15:58

7 valkuilen bij afvallen

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Waarom lukt het me niet?

Krijg je de knoop niet meer dicht van je favoriete broek. Kijk je wel eens verlekkerd naar een mooie skinny en denk je "dat wil ik ook". Sta je wel eens teleurgesteld in een pashokje en kom je tot de ontdekking dat je een te kleine maat gekozen hebt of trek jij het liefst een wijde blouse aan om je overgewicht te verbergen. Baal je hiervan en vraag jij jezelf af wat je verkeerd doet of waarom het elke keer anders gaat dan je gehoopt had. Je doet je uiterste best en toch gaat het elke keer mis. Misschien dat je elke keer in de valkuilen van afvallen bent getrapt.

Valkuilen

Valkuil 1 Voeding met beloftes Je gebruikt veel "aangepaste" voeding. Denk aan magere 20+ kaas, light frisdrank, cholesterol verlagende margarine, fruitsap met extra vitamine C, crackers met extra vezels of yoghurt met toegevoegde lactobacillen en bifido-bacteriën voor een gezonde darmflora. Deze producten hebben vaak prachtige bedrukte etiketten met alles erop wat de voedingindustrie je maar wil laten geloven, vezelrijk, volkoren, minder suiker, minder vet, extra mineralen en vitamines. Al deze producten worden gepromoot als gezond en dat ze goed zijn voor de lijn. Nou ze zijn alles behalve dat.

Valkuil 2 Te weinig eten Dit zorgt zeker voor een snel dalend cijfer op je weegschaal. Maar helaas is dit gewichtsverlies vooral te danken aan verlies van vocht en spiermassa terwijl je liever vet verbrand zou hebben. Als je jezelf "uithongert" wordt je metabolisme steeds trager en zal je lichaam steeds spaarzamer omgaan met energie. Je lichaam krijgt, doordat het voortdurend honger lijdt, het idee dat er een voedselschaarste op komst is. Het gevolg is dat er een "hamsterproces" in werking treed (om in de termen van de Appie Heijn te blijven ;-) Dit houdt in dat je lichaam vet gaat vasthouden en opslaan om de op komst zijnde voedselschaarste te overleven.

Valkuil 3 Calorieën tellen Het klopt dat als je meer calorieën eet dan dat je verbrandt, dat je dan uiteindelijk meer gaat wegen. Maar bij calorieën tellen zitten wel een aantal addertjes onder het gras. Ik geef even een paar simpele voorbeelden.

  • Voorbeeld A Een appel bevat 65 Kcal en een gemiddeld koekje bevat ook 65 Kcal. Beide evenveel calorieën, maar ze hebben een totaal andere invloed op je gezondheid en gewicht. De appel zit vol met goede voedingsstoffen en het koekje bestaat alleen maar uit lege calorieën. Het is dus veel belangrijker om naar de voedingsbron te kijken waar de caloriëen vandaan komen.
  • Voorbeeld B Je bent voornemens om een vooraf bepaald aantal caloriëen te eten en absoluut niet meer. Stel je hebt je niet in kunnen houden en hebt iets teveel koekjes of snoepjes gegeten. Dan heb je een flink aantal calorieën naar binnen gewerkt. Het gevolg kan zijn dat je een belangrijke hoofdmaaltijd overslaat om maar niet over je vooraf bepaalde calorie-inname heen te gaan. 
  • Voorbeeld C Het gevaar ligt op de loer dat je vette voeding waaronder avocado, noten en olie gaat vermijden, omdat het flinke caloriebommen zijn. Dit is een zeer verkeerde gedachte, want deze vette producten hèlpen je juist met gewichtsverlies.

Valkuil 4 Te zuinig met vetten Laat me je een ding verklappen, van vet wordt je niet dik. Raar hè nu je dit zo leest en toch is het echt waar. Goede vetten helpen je juist om lichaamsvet te verbranden en je lichaam heeft ze vethard nodig om goed te kunnen fuctioneren. Vetten zijn namelijk een van de basisstoffen van àlle hormonen en zijn de grootste energieleverancier voor je hart en hersenen. Zonder voldoende vetten in je voedingspatroon ontstaan er (hormonale) klachten. Let wel op; vermijd de gevaarlijke transvetten die in margarine, halvarine, koek, ijs, chips, snacks en gebak zitten, want deze zijn slecht voor je gezondheid. Transvetten hebben een slechte invloed op je cholesterol, verhogen het risico op Diabetes, kanker en andere welvaartziektes, verzwakken je afweersysteem en vergroten een disbalans in je hormonen.

Valkuil 5 Hormonen niet in balans Je kunt pas echt afvallen als je samenwerkt met je hormonen en als deze in balans zijn. Zolang er een dominantie is van 1 bepaald hormoon zal dit gewichtsverlies in de weg staan en heeft een afvalpoging weinig tot geen zin. Enkele hormonen die vaak zorgen voor een disbalans zijn insuline, cortisol en oestrogeen.

Valkuil 6 Op dieet gaan Over het algemeen is een dieet vrij streng en erg beperkt in calorieën of dingen die je mag eten. Sommige diëten maken, om het hongergevoel te onderdrukken, gebruik van maaltijdvervangers, shakes of pillen. Dit zijn ook de redenen waarom een dieet niet levenslang gevolgd wordt. Ik verwacht ten minste niet dat er iemand zal zijn die zijn hele leven lang shakes wil drinken of streng beperkt wil zijn in zijn keuzes. Vaak zie je bij mensen die een of meerdere diëten hebben gevolgd dat de schildklier trager functioneert, dat er een vitamine en mineralen tekort is ontstaan en dat er en disbalans in de hormonen is ontwikkeld. Het zal na elk dieet steeds moeilijker worden om af te vallen.

Valkuil 7 Snel resultaat zien Ik stel je even een vraag waar je goed en lang over na mag denken. Ken je iemand die op een ochtend wakker werd en 10 kilo zwaarder woog? En wat is je antwoord? Ik verwacht dat je antwoord 'nee' is omdat je niemand kent die dat ooit heeft meegemaakt. Als je realistisch bent kun je dus ook niet in korte tijd extreem veel afvallen, tenminste als je op een verantwoorde manier wilt afvallen. Maar omdat bijna iedereen snel resultaat wilt zien wordt er vaak gekozen voor een van bovenstaande valkuilen. Daarom is "snel resultaat willen zien" op zichzelf ook een valkuil.

Gevolgen 

'Bezint eer gij begint' is een toepasselijk spreekwoord bij afvalpogingen. Mocht je al in een van bovenstaande valkuilen zijn getrapt dan is de kans groot dat je lichaam klachten vertoont ten gevolg van je ongezonde afvalpogingen. Enkele klachten zijn;

  • vermoeidheid
  • trage stofwisseling, schildklier
  • menstruatieklachten
  • slecht slapen
  • overgewicht
  • jojo-effect
  • weinig energie
  • huidklachten (pukkels, uitslag, eczeem)
  • haaruitval
  • somber, futloos gevoel
  • hormoonklachten 
  • hoofdpijn, migraine

Je kunt je stofwisseling weer op gang te krijgen door regelmatig en op vaste tijden te eten. Zo krijgt je lichaam het signaal dat het weer "normaal" kan gaan fuctioneren. Helaas komt het ook voor dat je te vaak in een valkuil bent getrapt en dat de schildklier zijn functie niet meer optimaal kan herstellen. Je zult dan toegewezen zijn op schildklier medicatie (bijv thyroxine, thyrax) 

Zoals je ziet is het niet erg verstandig om "zomaar" (weer) een of andere afvalpoging te ondernemen. Denk daarom goed na voor je wat kiest, want het zal je lichaam positief of negatief kunnen beïnvloeden.

Heb jij last van een van bovenstaande klachten dan kunnen deze verdwijnen door een persoonlijke leefstijl te volgen. En bovendien zal ook je overgewicht als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wil je hier meer over weten over afvallen en gezond worden op een verantwoorde manier? Neem dan vrijblijvend contact op.

 

 

Laatst aangepast op Vrijdag, 10 november 2017 18:55

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.