Donderdag, 18 mei 2017 18:29

Is Optimel een goede keuze?

Geschreven door
Beoordeel dit item
(5 stemmen)

Er zijn zoveel soorten zuivel te verkrijgen dat je soms niet meer weet wat je nu het beste kunt kiezen. Ik vond het daarom eens tijd worden om hier een blog over te schrijven.

  • Is koezuivel gezond of toch niet?
  • Wat is het verschil met geitenmelk?
  • Wanneer kies je voor plantaardig?
  • Is Alpro of Optimel een goede keuze?
  • Wat is eigenlijk het verschil tussen yoghurt, kwark en biogarde?

Het verschil tussen kwark, yoghurt en Biogarde

Kwark is een verse kaassoort en wordt ook wel platte kaas genoemd. Melk wordt aangezuurd met bacteriën en daarna wordt er stremsel bij gedaan. Dit mengsel wordt in een zak gehangen en het overblijfsel is kwark. Kwark is dikker dan yoghurt en bevat over het algemeen meer eiwitten.

Yoghurt is gefermenteerde melk. De fermentatie gebeurt door de toevoeging van diverse melkzuurbacteriën waardoor de lactose gedeeltelijk wordt omgezet naar melkzuur. Hierdoor kan het zijn dat yoghurt beter verdragen wordt bij gevoelige darmen dan melk.Yoghurt is goed voor de darmflora.

Biogarde is in principe hetzelfde als yoghurt alleen worden er andere melkzuurbacteriën gebruikt. Het bestaat voor 90 % uit rechtsdraaiend melkzuur en is van biologische afkomst. Als je gewone yoghurt slecht verdraagt kun je eens Biogarde proberen. Veel mensen reageren beter op rechtsdraaiend melkzuur, omdat dit van nature ook in ons lichaam voorkomt.

Plantaardige zuivel

Als we het hebben over plantaardige zuivel dan biedt het schap met plantaardige melk best een breed aanbod, maar plantaardige kwark en yoghurt is helaas beperkt tot soja en kokos. Plantaardige zuivel is rijst-, soja-, amandel-, spelt-, kokos- en havermelk. Elke soort heeft wel wat te bieden

  • Sojazuivel kan dierlijke melk goed vervangen. Kies echter niet veelvuldig voor sojazuivel (Alpro), omdat soja je hormoonhuishouding uit balans kan brengen en mineralen tekorten kan veroorzaken. Dit geldt dus ook voor andere producten die gemaakt zijn met ongefermenteerde soja zoals tofu en falafel.
  • Rijstmelk smaakt heerlijk zoet, maar verhoogt wel snel je bloedsuikerspiegel en is niet bevordelijk voor vetverbranding
  • Speltmelk bevat gluten en niet iedereen kan gluten goed verdragen
  • Havermelk bevat veel vezels in vergelijking met de andere melksoorten
  • Kokoszuivel bevat laurinezuur wat je immuunsysteem versterkt. Het is een prima keuze als je van kokos houdt
  • Amandelmelk bevat de meeste eiwitten en is voor veel toepassingen te gebruiken

Kortom er zijn voldoende plantaardige keuzes waarmee je lekker veel kunt afwisselen. Maak eens een ontbijtsmoothie, havermoutpap of overnight met plantaardige melk.

20170518 161150

Optimel

Optimel is zuivel zonder toegevoegde suikers en bevat 0% vet. Klinkt goed zou je denken en daarom wordt het ook vaak gekozen door mensen die "aan de lijn" doen. Het tegendeel is echter waar. Voeding zonder vet werkt juist averechts op je gewicht en gemoedstoestand.Gezonde vetten worden gebruikt om je hart en hersenen van energie te voorzien, maar heb je ook nodig voor de aanmaak van hormonen. Gezonde vetten heb je dus hard nodig om in balans te blijven en helpen je om overtollig lichaamsvet te verbranden. Van gezond vet wordt je niet dik!

Suikers daarentegen maken je wel dik en dat is nou juist waar Optimel zo mooi op inspeelt. Op de verpakking wordt met grote letters geschreven "geen suiker toegevoegd". Lees je echter verder op het etiket dan zie je dat er vervangende zoetstoffen, E950 en E955, worden gebruikt. In Nederland worden ze als veilig omschreven, echter in Engeland zijn ze anders van mening. (bron) Sucralose (E955) en Acesulfaam-K(E950) zijn slecht voor je gezondheid en worden helaas veel toegevoegd aan light en zero producten. Toch staat op de verpakking van Optimel het groene vinkje "gezondere keuze"??? Veel consumenten weten niet dat zo'n gezondheidsvinkje gewoon gekocht kan worden. Lang de leve de voedingsindustrie. 

Koezuivel

Het is een fabeltje dat je zuivel nodig hebt om sterke botten te krijgen of te behouden. Het is zelfs zo dat zuivel van de koe kan leiden tot botontkalking en andere vervelende klachten, waaronder 

  • eczeem, acne of andere huidklachten
  • astma, luchtweginfecties of longproblemen
  • darmklachten, diarree
  • oor- en slijmvliesontstekingen
  • osteoporose (botontkalking)
  • hoofdpijn, migraine

Deze klachten worden veroorzaakt door het alfa-S1-caseïne eiwit, wat in koemelk veel aanwezig is. Heb je deze klachten? Probeer eens een maand koemelk producten te verminderen of helemaal te vermijden en merk het verschil. Koemelk producten kun je prima vervangen door plantaardige melk of geitenzuivel.

Het merendeel van de zuivel die wordt aangeboden is op basis van koemelk. Toch kan niet iedereen zuivel van de koe goed verdragen. Dit kan komen door een gevoeligheid voor het alfa-S1-caseïne-eiwit of doordat de van nature aanwezige lactose, ook wel melksuiker genoemd, niet goed verwerkt wordt tijdens het spijsverteringsproces. De melksuiker lactose wordt normaal gesproken in de dunne darm door het enzym lactase verwerkt. Maar als er geen of niet voldoende lactase aangemaakt wordt komt de lactose (melksuiker) onverteert aan in de dikke darm en gaat daar dan gisten, wat een opgeblazen gevoel kan geven.

Als je lactose moeilijk kunt verteren spreek je van lactose-intolerantie. Je kunt geboren worden met deze intolerantie, maar het kan ook op latere leeftijd ontstaan of zelfs van tijdelijke aard zijn. Als je lactose-intolerant bent wil dat niet zeggen dat je altijd klachten hebt als je zuivel hebt gebruikt. Meestal hangt het samen met de hoeveelheid die je kunt verdragen, een klein beetje geeft meestal geen klachten. Er zijn diverse lactose-vrije producten te verkijgen, maar 'gewone' yoghurt of kwark kan ook minder klachten veroorzaken, omdat hier de lactose al deels bewerkt is tijdens het fermentatieproces.

Geitenzuivel

Geitenzuivel wordt makkelijker en sneller verteerd dan zuivel van de koe. Dit komt doordat geitenmelk een andere eiwit- en vetsamenstelling heeft, het benadert bijna menselijke moedermelk. Hierdoor is zuivel van de geit beter verdraagzaam, geeft het minder of geen klachten en ligt het minder zwaar op de maag dan koemelk. Heb je een zwakke of gevoelige spijsvertering dan is geitenzuivel een goede optie. Het smaakt wel wat zuurder dan koezuivel, maar met toevoegingen van vers fruit en noten maak je het naar je eigen smaak. Bovendien kan geitenzuivel een goede ondersteuning zijn om cholesterol te verlagen en kan het de opname van het mineraal ijzer verbeteren. Denk hierbij ook aan geitenkaas, geitenkwark of geitenyoghurt.

Conclusie

Als je geen melkallergie of intolerantie hebt kun je naar mijn mening best dierlijke zuivel gebruiken, maar wel met mate. Het allerbeste is natuurlijk om lekker veel te variëren. Kies altijd voor een naturel zuivel, dus nooit met toegevoegde smaakjes. Wist je dat je dierlijke zuivel niet perse nodig hebt om aan je calciumbehoefte te komen. Er zijn voldoende andere voedingsproducten die voor sterke botten kunnen zorgen. Donkergroene bladgroente, broccolli, zalm en noten zijn enkele voorbeelden.

Vond je dit een interessant artikel? Voel je vrij om een reactie achter te laten of het te delen met anderen. Binnenkort schrijf ik een blog waarbij ik het ga hebben over de smaken en voedingsstoffen van alle zuivelsoorten. Wil jij op de hoogte blijven van al mijn blogs? Schrijf je dan in voor de GRATIS (w)eetgoedjes.

 

Laatst aangepast op Zaterdag, 20 januari 2018 19:56

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.