Zondag, 04 juni 2017 16:13

10 redenen waarom je niet afvalt

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Vraag jij je regelmatig af waarom je niet afvalt terwijl je zo goed je best doet. Je eet bijna geen koekjes, chips of andere lekkernijen meer en kiest zo vaak mogelijk voor light-versies en magere voeding. Toch wil het getal op de weegschaal maar niet naar beneden gaan. Je wordt er echt zo chagerijnig van dat je het liefste die #%!#X*#@weegschaal uit het raam zou gooien.

Hoe kan dat nou toch dat bij een ander alles zo makkelijk gaat en dat jij er alles voor laat en geen grammetje afvalt? Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn, misschien staat jouw verklaring er wel tussen.

  1. Je bent te streng voor jezelf en eet hierdoor veel te weinig. Dit zorgt voor een averchts effect, omdat je lichaam steeds langzamer energie (=voeding) gaat verbranden krijg je een trager metabolisme. Lees hier wat er gebeurt als je te weinig eet
  2. Je schildklier is door het vele diëten (en shakes of supplementen) volledig van het padje af en is hierdoor trager gaan functioneren. Dit kan komen door bovenstaand punt, maar ook door mineralen tekorten die door het diëten zijn ontstaan. Je schildklier heeft namelijk voldoende jodium, selenium, magnesium, zink en ijzer nodig om zijn werk goed te kunnen doen. Met een goed eetpatroon vul je mineralen weer aan en is het in veel gevallen mogelijk om de schildklier een schop onder zijn kont te geven.
  3. Je eet te eentonig. Bij elk ontbijt of lunch eet je bijna dagelijks hetzelfde. Ook al is dit een gezonde maaltijd, dan nog kan dit afvallen in de weg staan. Je lichaam moet je blijven triggeren om aan het werk te worden gezet. Het beste is om de regel van 3 toe te passen zodat je lichaam diverse vitamines en mineralen aangeboden krijgt. Dus vijf keer per week ontbijten met kwark en muesli is geen goed idee. Inspiratie nodig voor je ontbijt? Probeer deze kwarktaart eens, ja zelfs als ontbijt hihihi.
  4. Je hebt veel stress en legt de lat erg hoog voor jezelf. Hierdoor stijgt je cortisol-hormoon en daarmee ook het insuline-hormoon. Het insuline hormoon zorgt voor extra VETopslag op de buik en billen. Zolang er veel insuline aangemaakt wordt kun je niet afvallen.
  5. Je kiest te vaak voor magere producten. Magere producten lijken beter voor de lijn, maar juist volle producten zorgen voor een lang verzadigend gevoel en voorkomen dat je tussendoor gaat snaaien. Volle producten hebben op lange termijn een beter resultaat op de weegschaal dan magere producten.
  6. Je eet wel alles wat gezond is, maar eet hier te veel van. Te veel van het goede is ook niet goed. Meer caloriëen eten dan dat je verbrandt zorgt voor toename van je gewicht.
  7. Je drinkt te weinig water. Water maakt je bloed vloeibaarder, hierdoor kan het bloed veel sneller alle energie en voedingsstoffen naar je lichaamscellen leiden. Hiermee verhoog je je verbrandingsproces en ga je dus afvallen. Ook zorgt voldoende water voor minder hongergevoel. Vaak denk je dat je 'honger' hebt terwijl je lichaam alleen maar water nodig heeft op dat moment.
  8. Je slaapt te weinig. Te weinig slaap zorgt voor meer hongergevoel en minder verzadigingsgevoel. Anders gezegd; je hebt de hele dag honger en kan blijven eten, je zit nooit vol genoeg.
  9. Je bent te gefocust op calorieën tellen dat je vergeet om voeding te eten die voedzaam is. Hierdoor kom je mineralen en vitamine tekort waardoor afvallen moeizaam gaat. Bij Eet Je Goed worden geen calorieën geteld, maar luister je naar je lichaamstaal.
  10. Je hormonen werken niet samen, omdat ze uit balans zijn geraakt. Oestrogeen-dominantie komt veel voor onder vrouwen met overgewicht. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Lees hier verder

Natuurlijk zijn er nog veel meer verklaringen te vinden waardoor je niet afvalt. Wil je weten waarom jij niet afvalt, neem gerust contact met me op

Laatst aangepast op Vrijdag, 03 november 2017 09:03

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.