Donderdag, 15 juni 2017 14:31

10 tips voor meer energie

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Wat vind je van de foto hierboven? Herken jij jezelf hierin? Dan ga voor deze blog maar eens even goed zitten, want hij staat bomvol tips en adviezen om meer energie te krijgen.

Ik ben zo moe

Het is niet zo vreemd dat jij dit blog nu aan het lezen bent, want wist je dat ontzettend veel mensen last hebben van vermoeidheid of slaapproblemen? Volgens onderzoek staat vermoeidheid op nummer 1 gevolgd door overgewicht, rugpijn en gewrichtspijn. Veel mensen, misschien jij ook wel, gaan ervan uit dat vermoeidheid hoort bij het ouder worden. Dit is een grote misvatting, energie is namelijk niet leeftijdgebonden. Dus of je nu 60 jaar oud of 20 lentes jong bent, vermoeid hoef je je niet te voelen.

Natuurlijk kan je wel eens moe zijn, zeker na een lange werkdag of een stevige work-out. Maar wat als je altijd moe bent zonder dat daar een aantoonbare reden voor is?

Geen energie

Voel jij je futloos, lusteloos, vermoeid en opgebrand? Kun je 's ochtends moeilijk je bed uitkomen? Ben je niet vooruit te branden en plof je regelmatig uitgeput op de bank? Snak je naar die kop koffie om weer "wakker" te worden? Dan wordt het tijd om de oorzaak van je vermoeidheid te gaan vinden. 

Langdurige vermoeidheidsklachten worden meestal niet alleen veroorzaakt door slaapgebrek of door veel werken. Als je je al langere tijd futloos en moe voelt kan er ook iets anders aan de hand zijn.

  • Je beweegt te weinig. Voldoende beweging zorgt voor positieve energie
  • Je houdt je bloedsuikerspiegel niet stabiel. Hierdoor ervaar je ups en downs in je energieniveau. Niet alleen jij zelf wordt hier moe van, maar ook je lichaam raakt oververmoeid
  • Je darmflora is verstoord. Door het eten van onvoldoende vezels en suikerrijke voeding nemen de slechte bacteriën de overhand. Maar ook antibiotica kan je darmflora behoorlijk in de war brengen
  • Het darmslijmvlies is verzwakt of beschadigd. Zo kunnen er verkeerde stoffen door de darmwand passeren die vermoeidheid veroorzaken. Verzwakt darmslijmvlies is eventueel ook te herkennen aan maagzuur, ontstekingen, huidproblemen en buikklachten.
  • Je schildklier functioneert niet naar behoren. Dit kan komen door een tekort aan schildklier-mineralen of het volgen van teveel diëten
  • Je eetpatroon is slecht


Voeding heeft grote invloed op jouw energieniveau

Voeding is nodig om je batterij elke keer op te laden. Vooral voedingsstoffen, vitamines en mineralen leveren de energie die je nodig hebt. Als je voeding kiest met 'lege calorieën" dan vul je je maag wel, maar wordt je batterij niet opgeladen.

  • Je gebruikt veel suikerrijke producten. Toetjes, yoghurt met smaakjes (ook Optimel), frisdrank (ook light) en koekjes zorgen voor kortdurende energie. Maar ook rijstwafels, cruesli, cornflakes en peperkoek zijn geen goede keuzes als je op zoek bent naar langdurige energie. Al deze producten zorgen voor een korte stoot energie en even later krijg je een energiedip.
  • Om 'suikers' te verteren zijn diverse mineralen nodig, waaronder magnesium en zink. Als deze mineralen 'op' zijn, dan is het logische gevolg dat jij je opgebrand en futloos voelt. Heb jij weinig energie en ben je toevallig een choco-freak? Dan kan dit een signaal zijn dat je een magnesiumtekort hebt.  Chocolade is namelijk zeer rijk aan magnesium.
  • Door een eenzijdig eetpatroon kan er een tekort aan vitamines ontstaan. Met name een tekort aan vitamine B kan ervoor zorgen dat jij je futloos voelt. Vitamine B kent 8 soorten, de bekendste zijn B6, B12 en B11 (foliumzuur) en elke soort heeft een andere functie.


Wat kun je doen ?

Je kunt ermee leren leven en je vermoeidheidsklachten voor lief nemen. Maar je kunt ook je eetpatroon aanpassen.

  1. eet gevarieerd zodat er dagelijks andere voedingstoffen aangevuld worden
  2. drink voldoende water
  3. eet voeding die je darmslijmvlies opbouwt. Ik help je hier graag mee
  4. eet voldoende essentiële eiwitten. Dit zorgt voor een goede nachtrust zodat je je energie kunt aanvullen. Lees hier verder als je moeite hebt met slapen
  5. eet regelmatig ijzerrijke voeding. Pompoenpitten, vlees en kip zijn rijk aan ijzer
  6. zet met regelmaat gezonde vetten op het menu. Gebruik diverse soorten olie en roomboter. Lees hier waarom roomboter je energieniveau kan opkrikken
  7. zorg voor voldoende magnesium. Magnesium zit bijvoorbeeld in amandelen, asperges en spinazie
  8. kies voor vitamine B-rijke voeding zoals champignons, noten en banaan
  9. breng je darmflora in balans door suikers te minderen en meer vezels te eten
  10. neem contact op om samen je eetpatroon onder de loep te nemen voor meer energie

Vond je dit een interessant blog? Deel het dan met anderen. Je mag ook altijd een reactie achterlaten en een sterbeoordeling geven bovenaan dit blog. 

Laatst aangepast op Vrijdag, 03 november 2017 08:58

2 reacties

  • Reactielink Eet je Goed Zondag, 18 juni 2017 10:46 Geplaatst door Eet je Goed

    Als je niet mag sporten kun je misschien wel een klein beetje bewegen. Je kunt korte wandelingetjes maken of in huis oefeningen doen die je lichaam wel toelaten. En verder kun je de andere tips toevoegen aan je leefstijl. Succes !

  • Reactielink Agnes Bänziger van de Ven Donderdag, 15 juni 2017 22:59 Geplaatst door Agnes Bänziger van de Ven

    Fijn Carine,
    Ga zeker proberen om meer af te wisselen!!
    Echt zeg die vermoeidheid...
    Pppfff maar ik mag ook niet sporten nu!!
    Tips???

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.