Donderdag, 07 september 2017 14:40

Is goede voeding goed genoeg?

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Het merendeel heeft een tekort zonder het te weten

Veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheden groente en fruit niet of eten erg eenzijdig. Bovendien is ook de voedzaamheid van vers voedsel de afgelopen jaren sterk vermindert door vervuiling, gronduitputting, kunstmatige rijping en gebruik van kunstmest. (link) Dit zijn enkele oorzaken waarom het merendeel van de mensen, zonder dat ze het weten, rondloopt met een tekort aan mineralen en vitamines. Door deze tekorten kunnen er uiteenlopende klachten ontstaan waaronder menstruatieklachten, maagzuur, borrelende darmen, overgewicht en vermoeidheid. Als basis kan daarom iedereen wel een goede multivitamine gebruiken.

Wat is een goed merk?

Tegenwoordig zijn supplementen overal te koop, maar ze zijn niet allemaal van even goede kwaliteit en vaak zijn de concentraties veel te laag om een effectief resultaat te behalen. Kwalitatief goede merken met hoge concentraties zijn Solgar, Orthica en Vitakruid. Vitakruid sluit naadloos aan bij de klachten van mijn cliënten. Vitakruid heeft supplementen waarvan de opname en werking wetenschappelijk onderzocht bewezen is en zijn vanaf nu ook verkrijgbaar via de praktijk. Ook als je geen cliënt bent kun je voor advies en supplementen contact opnemen.

Vage klachten

Als je last hebt van eczeem, vermoeidheid, PDS, slecht slapen en hormoonklachten dan denk je in eerste instantie niet meteen aan een tekort aan micro-nutriënten. Toch ontstaan deze vage klachten vaak door een tekort aan micro-nutriënten. Door het tekort kunnen de spijsverteringsorganen hun functie niet goed uitoefenen en dit leidt tot spijsverteringsklachten en malabsorptie in de darmen. Indien je alvleesklier, maag en lever niet voldoende micro-nutriënten tot hun beschikking hebben ontstaat er een neerwaartse spiraal van opeenvolgende klachten.

Met een gezond eetpatroon kun je veel bereiken, maar soms heeft je lichaam behoefte aan wat extra ondersteuning. Voedingssupplementen bieden dan uitkomst. Ze helpen je om bepaalde stoffen, die goed voor ons lichaam zijn, in voldoende mate binnen te krijgen. Zo kun je diverse "problemen' oplossen, verminderen en orgaanfuncties ondersteunen.

Wanneer zijn supplementen zinvol?

Voedingssupplementen zijn niet bedoelt als vervanging van maaltijden en ook niet als compensatie bij een ongezond eetpatroon. Enkele supplementen, waaronder de multivitamine vallen onder de basissuppletie en kunnen altijd gebruikt worden. De andere supplementen dienen voor tijdelijk gebruik totdat alles hersteld is. Enkele voorbeelden waar een tijdelijk supplement bij kan helpen 

  • als de 'schade' te groot is en goede voeding niet toereikend genoeg is
  • herstelprocessen versnellen
  • bij chronische vermoeidheid. Dit komt vaak voor bij ernstige tekorten aan mineralen en vitamines. 
  • tijdens de overgang. In deze periode is er vaak sprake van opvliegers en nachtelijk zweten. Beweging en een gezond eetpatroon kunnen klachten dragelijker maken. Een voedingssupplement met hop en rode klaver kan de klachten nog meer verlichten.
  • bij menstruatieklachten. Met voeding kun je de hormonale balans herstellen, maar als dit niet voldoende is kun je een voedingssupplement gebruiken om de klachten nog meer te verminderen.
  • bij slaapproblemen. Een slechte nachtrust leidt tot een neerwaartse spiraal van disbalansen.
  • bij stressvolle situaties, drukke periodes, examen, verlies, werkdruk of veel sporten. Tijdens deze momenten is er extra behoefte aan magnesium, ook wel het stressmineraal genoemd. Maar ook L-Tyrosine en Rhodiola kunnen hierbij nodig zijn.
  • bij een lekkende darm. Door het darmslijmvlies te helen voorkom je infecties en verdere problemen.
  • bij darmklachten. Door pre- en probiotica te gebruiken naast vezelrijke gevarieerde voeding herstel je de darmflora. Goed werkende darmen zorgen voor goede gezondheid en ondersteunen het afvalproces. 
  • om een vertraagd metabolisme te herstellen. Een tekort aan B-vitamine en bepaalde mineralen zorgen voor een tragere omzetting van energie in de cellen.
  • bij maagzuur en oprispingen, indien aanpassing van voeding niet genoeg is. Inname van betaïne HCL en enzymen helpen om maagzuurklachten te verminderen.
  • als je last hebt van terugkerende infecties (blaasontsteking, huidklachten)
  • sporters hebben baat bij extra eiwitten en bepaalde micro-nutriënten
  • rokers en mensen die regelmatig alcohol gebruiken hebben meer behoefte aan vitamine E en C. Ook is het zinvol om de leverwerking te ondersteunen met een supplement.
  • bij gezondheidsklachten of ziekte(herstel)
  • vanaf een bepaalde leeftijd is er behoefte aan extra micronutriënten. Vitamine D is er een van.
  • bij een vegetarisch eetpatroon. Door een voedingssupplement te gebruiken kun je tekorten van B12, ijzer en vetzuren voorkomen

En zo zijn er nog veel meer situaties waarbij (tijdelijke) voedingssupplementen de oplossing kunnen bieden. De Vitakruid supplementen zijn via mij verkrijgbaar met 5% korting en regelmatig heb ik leuke aanbiedingen. 

Wil je meer informatie over gezonde voeding of supplementen, neem dan vrijblijvend contact op. Omdat ik regelmatig met cliënten in gesprek ben graag eerst even bellen 0651949110 of mailen Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Laatst aangepast op Donderdag, 01 november 2018 16:43

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.