Vrijdag, 06 oktober 2017 09:49

8 tips om cholesterol te verlagen

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Wat is cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof die in ons lichaam voorkomt in kleine bolletjes. Deze kleine bolletjes cholesterol zijn omhult met een laagje eiwit, welke nodig is om het cholesterol door het bloed te vervoeren. De 2 belangrijkste eiwitlaagjes zijn LDL (volksmond=slecht) en HDL (volksmond=goed). Naast cholesterol is er nog een andere vetachtige stof in je bloed, namelijk triglyceriden. Je lichaam maakt zelf de cholesterol aan die het nodig heeft en een klein deel komt maar vanuit je voeding. Bevat je voeding meer cholesterol dan maakt je lichaam minder cholesterol aan. Bevat je voeding minder cholesterol dan maakt het lichaam van nature meer cholesterol aan. Het maakt dus niet uit hoeveel cholesterol er in je voeding zit, je lichaam past de aanmaak van cholesterol vanzelf aan.

Je lichaam maakt van nature ongeveer 75% cholesterol aan in de lever en het andere deel komt vanuit je voeding. Echter is het een verkeerde gedachte dat voedsel, zoals eieren, boter, rood vlees en verzadigd vet je cholesterol verhogen. Dierlijke vetbronnen bevatten wel cholesterol, maar hebben geen direct effect op je cholesterolstatus. Juist door de angst voor vetten zijn welvaartziektes zoals diabetes 2, cholesterol en obesitas sterk toegenomen. Hoe dit komt? Door het vermijden van bepaalde vetten worden er meer bewerkte granen, suikers en plantaardige oliën gegeten. En juist deze producten veroorzaken laaggradige ontstekingen met als gevolg een verhoging van het lichaamsgewicht, de bloedsuikerspiegel en cholesterol. 

Cholesterol op zich is niet slecht, het is juist nodig om goed te kunnen functioneren. Zonder cholesterol kun je zelfs niet leven. Elke cel in je lichaam is dan ook omhult met cholesterol of bestaat uit een deel cholesterol!!

Functies van cholesterol 

  • repareert beschadigd weefsel 
  • dient als bouwstof voor de hormonen, oestrogeen, progesteron en cortisol 
  • is dè bouwstof voor lichaamscellen 
  • maakt cellen doorlaatbaar voor stofjes, waaronder vitamines 
  • versterkt cel- en vaatwanden 
  • ondersteunt de aanmaak van vitamine D uit zonlicht 
  • is nodig voor het immuunsysteem 
  • speelt een belangrijke rol bij de zenuwimpulsen en hersenfuncties

Normaal gesproken maakt het lichaam precies genoeg cholesterol aan, maar onder bepaalde omstandigheden kan dit uit balans raken. Via een bloedtest kun je je cholesterolwaardes laten meten. Bij het meten van cholesterol krijg je meerdere waardes, LDL, HDL, totaal, ratio en triglyceriden.

bloedstroom 2

foto bronnen TheNewFood , Bloedwaardentest

Wat betekenen de waardes

*LDL in de volksmond ook wel slecht cholesterol genoemd, zijn de ziekenauto's die de cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam vervoeren. Een hoog LDL-cholesterol kan leiden tot het dichtslibben van je bloedvaten, omdat het blijft plakken aan beschadigingen van de vaatwanden. Deze beschadigingen kunnen het gevolg zijn van roken, verhoogde bloeddruk, ouderdom of verkeerde voeding.
Richtlijnen; Huisartsen hanteren over het algemeen de Nederlandse richtlijn en dat betekent dat de LDL-waarde onder de 2,5 mmol/l moet zijn. Cardiologen hanteren vaker de Europese richtlijn en dat is een streefwaarde onder de 1,8 mmol/l. De realiteit laat vaak zien dat deze lage waardes bijna niet haalbaar zijn en dat de verschillende richtlijnen verwarring veroorzaken en tegenstrijdige adviezen kunnen opleveren.

*HDL in de volksmond het goede cholesterol genoemd, zijn de vrachtwagens die het LDL ophalen en terug vervoeren naar de lever. De lever zorgt er vervolgens voor dat het cholesterol het lichaam verlaat via de ontlasting. Hoe hoger het HDL-cholesterol, hoe beter de afvoer van overtollig cholesterol naar de lever. Voor HDL geldt geen streefwaarde, maar hoe hoger hoe beter. Een HDL van meer dan 1,0 mmol/l voor mannen en 1,2 mmol/l voor vrouwen wijst op een lager risico op hart- en vaatziekten.

*Triglyceriden Vetten in de voeding bestaan voornamelijk in de vorm van triglyceriden. Een verhoging van het triglyceridengehalte in het bloed treedt kortdurend na elke maaltijd op. Triglyceriden rijden mee met de LDL-ziekenauto's om energie te leveren aan de cellen en verdwijnen normaal gesproken ook weer snel uit het bloed. Echter als de cellen geen energie nodig hebben dan ontstaat er een verhoogd triglyceridengehalte. Een hoog triglyceridengehalte kan duiden op ontstekingshaarden in het lichaam en kan leiden tot aderverkalking. Hoge waardes worden vaak gezien bij mensen die veel suikers, glucose-fructosestroop en verkeerde koolhydraten eten. Gezond eten kan helpen om het triglyceridengehalte te verlagen.

*totale cholesterol Zegt op zichzelf weinig over je gezondheid of risico op welvaartziektes.

Uit onderzoeken blijkt dat ratio’s, dus verhoudingen, het beste kunnen voorspellen hoe het zit met het risico op hart- en vaatproblemen. Het gaat dan om de volgende ratio’s:

*de ratio tussen triglyceriden en HDL, deze wordt nooit aangegeven op de bloeduitslagen. Ik bereken hem wel altijd in mijn praktijk. Een gezonde ratio is lager dan 2, lager dan 1 is perfect. Omdat de hoogte van triglyceride per dag kan verschillen is de volgende ratio nóg betrouwbaarder.

*Cholesterolratio is de verhouding tussen het totale cholesterol en HDL. Het is een betere graadmeter dan je totale cholesterol. De ratio dient lager dan 5 te zijn en onder de 3,5 is ideaal.

Hogere cholesterolwaardes na aanpassing leefstijl, goed of slecht?

4 maanden later

Bovenstaande afbeelding laat de cholesterolwaardes zien van een cliënt die haar voeding heeft aangepast. De waardes laten 4 maanden later een stijging zien van het cholesterol, is dit dan goed of juist niet?

  • het totale cholesterol was 5.7 / nu 5.8
  • HDL was 0.65 / nu 0.81
  • LDL was 3.6 / nu 4.1
  • triglyceriden was 3.32 / nu 1.94
  • cholesterolratio was 8.8 / nu 7.1
  • triglyceridenratio was 5,1 / nu 2.4

Alle cholesterolwaardes zijn na 4 maanden verhoogd, maar toch is de uitslag sterk verbetert ten opzichte van de beginwaardes! Waarom? De ratio's zijn verbeterd en dat is waar het om gaat. De cholesterolratio èn de triglyceridenratio zijn beide in korte tijd gedaald.  Als de nieuwe leefstijl gehandhaafd blijft zullen de ratio's nog lager worden. 

Hieronder nog een voorbeeld van een andere cliënt waar de losse cholesterolwaardes na aanpassen van voeding zijn gestegen. Nogmaals dit wil niets zeggen, want de ratio's zijn veel beter geworden. Cholesterolwaardes op zichzelf zeggen dus niet zoveel.

  • het totale cholesterol was 7.5 / nu 8,1
  • HDL was 1.8 / nu 2.1
  • LDL was 4.4 / / nu 5.3
  • cholesterolratio was 4.2 / nu 3.8
  • triglyceridenratio was 0.72 / nu 0.53

Veelal wordt er ten onrechte snel gegrepen naar medicatie om het cholesterol te verlagen, echter is het beter om te kijken naar de ratio's. Zijn de ratio's niet goed dan is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van het verhoogde cholesterol. Als je de oorzaak weet dan kun je het probleem aanpakken in plaats van verdoezelen. Je kunt op een natuurlijke wijze, zonder de risico’s en bijwerkingen van medicijnen, je cholesterol verlagen. 

Wat kun je zelf al doen

  • eet ruime hoeveelheden Omega 3 vetten 
  • beweeg regelmatig 
  • vermijd voeding uit pakjes en zakjes 
  • beperk het gebruik van bewerkte granen en suikers 
  • stop met roken 
  • beperk alcoholgebruik 
  • vermijd transvetten 
  • verlaag de Omega 6 inname

Gezond eten is een van de factoren waarmee je je cholesterol onder controle krijgt. Het kan daarom verstandig zijn om je voedingspatroon eens met mij te bespreken. Naast een gezond eetpatroon kunnen visolie en curcuma als supplement ingezet worden om de cholesterol te verlagen. Het meest effectief werkt het als deze in hoge therapeutische doseringen gebruikt worden.

Laatst aangepast op Woensdag, 19 september 2018 14:37

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.