Maandag, 20 november 2017 13:50

Maaltijdvervangers van dichtbij bekeken

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Maaltijdvervangers beloven wonderen, vele kilo's afvallen in korte tijd zonder slag of stoot. Met shakes of repen vervang je een reguliere maaltijd. Je valt af, omdat de vervanger minder calorieën bevat dan de normale maaltijd. Maar ga je er echt lekkerder van in je vel zitten? Lees verder en oordeel zelf.

De maaltijdvervanger wordt gepresenteerd als een uitgebalanceerde maaltijd. Dit zou betekenen dat een maaltijdvervanger 1/3 van de dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen bevat, wat neerkomt op 25 gr eiwitten / 20 gr vetten / 10 gr vezels. Zijn ze werkelijk zo goed voor je lijf als dat ze je willen laten geloven? Laten we er eens een paar van dichtbij bekijken en de voor- en nadelen benoemen, zodat je na het lezen van dit blog een eerlijke conclusie kan trekken. 

20180322 105239 120180322 105251

Weight Care Forest Fruit bevat per 'maaltijd' 13 gr eiwitten / 3,5 gr vetten / 4,3 gr vezels / 7 suikerklontjes. Dit product bestaat voor bijna de helft uit suikers, 48%!!! en voldoet niet aan de dagelijkse behoefte voedingsstoffen. Verder zit er soja in verwerkt wat de hormoonbalans verstoord en vrouwelijke klachten kan verergeren tijdens de menstruatie en overgang. 

 20180322 10532920180322 105356

Weight Care drinkmaaltijd vanille bevat per 'maaltijd' 15 gr eiwitten / 2 gr vetten / 4,5 gr vezels / 7 suikerklontjes. Dit product bestaat voor 9% uit suikers en voldoet niet aan de dagelijkse behoefte voedingsstoffen. Het product is samengesteld op basis van melk, suiker en bevat maisolie. Deze stoffen bevorderen ontstekingen, darmklachten en kunnen leiden tot een vervette lever.

20180322 10563420180322 10564220180322 105654

Weight Care abrikoosreep, 1 reep is 1 maaltijd en bevat 14 gr eiwitten / 6,2 gr vetten / 3,5 gr vezels / 4 suikerklontjes. Dit product bestaat voor 30% uit suikers !! en voldoet niet aan de dagelijkse behoefte voedingsstoffen. De ingrediëntenlijst begint met glucosestroop, fructose-glucosestroop en dat zijn goedkope suikervormen die voor levervetting en een verstoorde hormoonbalans zorgen. Een ander ingrediënt is soja en ook dit is een hormoonverstoorder. 

20180322 10542220180322 10544920180322 105453

Modifast drinkmaaltijd bevat per 'maaltijd' 16 gr eiwitten / 6,8 gr vetten / 3,8 gr vezels / 3,5 suikerklontjes. Dit product bestaat voor 6% uit suikers en voldoet niet aan de dagelijkse behoefte voedingsstoffen. Het product bevat sorbitolen wat ontlastingsproblemen kan geven en zonnebloemolie wat een negatief effect op de Omega vetzurenbalans heeft.

20180322 11361620180322 11362620180322 113638

Yokebe bevat per 'maaltijd' 32 gr eiwitten / 5,2 gr vetten / 0,1 gr vezels / 4 suikerklontjes. Dit product bestaat voor 7% uit suikers, bevat meer eiwitten dan nodig is. Toch voldoet het niet aan de dagelijkse behoefte voedingsstoffen, want er zitten nagenoeg geen vezels in. Het product bestaat voor 40% uit soja wat de hormoonbalans verstoord en vrouwelijke klachten kan verergeren tijdens de menstruatie en overgang. Het bevat maltodextrine, dat is een suikervorm gemaakt van mais en zorgt voor een piekende bloedsuikerspiegel.

Nadelen maaltijdvervangers

Allemaal leuk dat een maaltijdvervanger gemiddeld 200Kcal per maaltijd bevat, maar ik vind het interessanter dat ze te weinig vezels, vetten en eiwitten bevatten. Lekker uitgebalanceerd en voedzaam.....niet dus. Bovendien barsten ze van de suikers, sommige zelfs bijna 50%, oei. Voor je gezondheid voegen ze wel wat extra vitamientjes toe, zij het kunstmatig, maar oké beter iets dan niets.Toch zullen deze toegevoegde vitamines nooit zo toereikend zijn als van een natuurlijke zelf gemaakte maaltijd.

Heb je gewicht verloren met maaltijdvervangers, dan komt pas de echte uitdaging. Want wat moet je dan gaan eten, je hebt geen flauw idee en vervalt weer in je oude eetpatroon. Hopla, daar komen de kilo's er weer aan en vaak meer dan dat je verloren bent. 

Conclusie

Ga je van maaltijdvervangers uiteindelijk lekkerder in je vel zitten? Misschien wel strakker, maar grote kans dat je er ook kwaaltjes, hormoonklachten, darmproblemen en een verminderde leverwerking van krijgt. Misschien niet meteen, maar uiteindelijk zul je er zeker iets van gaan merken.

Laatst aangepast op Maandag, 26 maart 2018 13:24

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.