Vrijdag, 01 februari 2019 14:13

Vaker eten is goed voor de verbranding

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Veel eetmomenten zijn goed

Veel mensen denken dat je minimaal 6 eetmomenten op een dag moet hebben. Zelfs diverse professionals (therapeuten, diëtisten, healthcoaches) adviseren dit, de gedachte hierachter is dat het je verbranding op een hoger niveau zou houden. Op zich een mooie theorie, maar is dat wel zo?

Bewijs en onderzoek

Als je zoekt naar bewijs dat 6 keer per dag eten je metabolisme verhoogd dan zijn er weinig of zelfs geen (gepubliceerde) onderzoeken te vinden die deze theorie onderbouwen.

Wat komt er wel naar voren uit onderzoeken?

  • Het kost je lichaam evenveel energie om één maaltijd van 2000 kcal te verteren als om 2000 Kcal te verteren die verdeeld zijn over 6 eet-momenten. Er is hierbij geen verschil in opname van voedingswaardes en geen verschil in verbranding.
  • Ons lichaam functioneert nog net als in de oertijd. Jagers waren soms 2 dagen onderweg om voedsel te vinden en werden door de natuur gedwongen om weinig eetmomenten per dag te hebben.“Vasten” is dus iets dat al eeuwen wordt gedaan.
  • Ons lichaam beschermt zichzelf tegen “uithongering” door op schaarse momenten zuiniger om te gaan met energie en het metabolisme te vertragen (spaarstand). Echter gebeurt dit pas na 4 dagen niet eten en niet na een paar uren!!!!

Inzichten veranderen door de jaren heen door nieuwe onderzoeken en kennis die vergaard wordt.

Het energie – en verbrandingsproces

Koolhydraten uit onze voeding worden afgebroken tot glucose, deels om direct energie te leveren en deels om als energiebuffer opgeslagen te worden in de vorm van glycogeen in de lever en spieren. Bij meerdere eetmomenten per dag is er dus continu aanvoer van glucose en opslag van glycogeen.

Als je beweegt of sport heb je energie nodig, deze energie komt vrij doordat je lichaam calorieën gaat verbranden. Deze calorieën komen uit diverse bronnen.

  1.  voeding/glucose. Als eerste gaat je lichaam glucose verbranden, glucose is de makkelijkste brandstof voor het lichaam en komt vrij uit voeding die je eet.
  2.  energiebuffer/glycogeen. Na het verbranden van glucose is glycogeen aan de beurt. Glycogeen is je reservetank van energie, het is opgeslagen in de lever (90-110 gram / 360-440 Kcal) en spieren (200-500 gram / 800-2000 Kcal). Na langdurige activiteit raakt de glycogeenreserve op. 
  3. Lichaamsvet. Als je meer dan 3 eet-momenten per dag hebt is er met regelmaat aanvoer van bron 1 en bron 2, hierdoor zal je lichaam weinig toekomen tot lichaamsvet verbranden. Een gemiddeld persoon heeft 12-20 kg vetweefsel wat overeenkomt met 92.400-154.000 kcal. (1 gr lichaamsvet = 7,7 Kcal)

Ons lichaam heeft dus diverse eigenschappen die aanduiden dat er voldoende reserve is om te “vasten” en dat je niet per definitie 6 eetmomenten nodig hebt.

Waarom minder eetmomenten?

In plaats van de hele dag “grazen” is het goed om de spijsvertering een aantal uren rust te geven.

  • Je lichaam krijgt de tijd om afvalstoffen op te ruimen
  • Hormonen komen meer in balans
  • Je schakelt makkelijker over van suiker- naar vetverbrander
  • Meer focus en energie
  • Positief voor huidklachten
  • Remt laaggradige ontstekingen
  • Goed voor het gewicht en vetverbranding
  • Betere spiergroei en herstel van weefsel
  • Minder snaaizin

Wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken en of het ook goed voor jou is? Maak een vrijblijvende afspraak

Laatst aangepast op Vrijdag, 01 februari 2019 18:16

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.