Zondag, 17 juli 2016 13:18

Beginnen en doorzetten

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Als je echt kiest voor een nieuwe leefstijl dan zal je een gezonder, strakker en slanker lichaam krijgen en je gewicht zal nooit meer een jojo-effect hebben. Het geeft je zoveel meer energie en het risico op diabetes en hart-en vaatziektes wordt aanzienlijk vermindert. Je nieuwe leefstijl zal uiteindelijk zichtbaar en voelbaar zijn over je hele lichaam en geest. Kortom gezondheid op en top. 

Ben jij er klaar voor?

Lees aandachtig de vragen door en denk goed na voor je antwoord geeft. Door onderstaande vragen te beantwoorden met een overtuigende ja of nee kom je er achter of jij echt klaar bent om aan een nieuwe leefstijl te beginnen. Tel hoeveel ja's en nee's je scoort.

  • Heb je een doel voor ogen?
  • Wil je er volledig voor gaan om je doel te bereiken?
  • Sta je sterk in je schoenen op dit moment?
  • Heb je voldoende zelfdiscipline?
  • Heb jij er een paar dagen voor over om vervelende "kwaaltjes" te ervaren?

Heb je 1 of meer keer 'nee' geantwoord ? Dan zal het iets lastiger worden om aan een nieuwe leefstijl te beginnen. Misschien ben je er dan nog niet helemaal klaar voor. Heb je alles met 'ja' beantwoord, dan ben je er helemaal klaar voor!

Belangrijke tip

Een belangrijke tip die ik je mee wil geven is dat je voor jezelf een goede reden moet hebben als stok achter de deur. Vooral je doel niet uit het oog verliezen als je aan een gezonde leefstijl begint en niet opgeven wat er ook gebeurt. Wees erop voorbereid dat je met tegenslagen en overwinningen te maken krijgt voor je uiteindelijk je doel bereikt. In tegenstelling tot een dieet kan een persoonlijke leefstijl je blijvend gewichtsverlies opleveren, zonder shakes of maaltijdvervangers. Een dieet is voor korte duur zeer effectief maar zal uiteindelijk een jojo-effect hebben.

Mijn ervaring

Als je begonnen bent met het ontwikkelen van jouw persoonlijke leefstijl, dan zul je gaan merken dat je lichaam en geest zich hiertegen gaan verzetten. Dit kan zich uiten in kleine dingen, maar ook extremere vormen aannemen. Je kunt zelfs last krijgen van "afkickverschijnselen". Als je stopt met verkeerde voeding eten en je krijgt er afkickverschijnselen van dan mag je daaruit concluderen dat je "oude" voedingspatroon zeer slecht is geweest voor je lichaam en gezondheid. Vergelijk het maar met een alcoholist die stopt met alcohol drinken of een roker die stopt met roken. Zij ervaren ook ontwenningsverschijnselen.

De volgende verschijnselen zijn allemaal gebaseerd om mijn eigen beleving en ervaringen. Ik heb ze allemaal de revue zien passeren toen ik mijn persoonlijke leefstijl begon te ontwikkelen. Van sommige had ik maar 1 dag last en van andere wel een paar dagen. Dit is heel normaal en ze verdwijnen allemaal weer. Ik spreek uit eigen ervaring ;-) Been there, done that. En dan te bedenken dat ik niet eens zo ongezond at en ook geen grote zoetekauw was. Ik pakte bijna nooit een snoepje of koekje en dronk al jaren geen frisdrank. Maar toch heeft mijn lichaam zich in beginsel verzet en heb ik heel eventjes last gehad van vervelende "kwaaltjes". En dat heb ik geweten pffffffff. 

Krijg je last van onderstaande verschijnselen? Goed bezig! Ga er doorheen en zet door.

Vervelende dagen

De griep

Een paar dagen had ik het idee dat ik de griep zou krijgen. Veel spierpijn, futloos, snel moe echt alles voelde net zoals de symptomen die je krijgt als de griep op komst is. En toch kreeg ik de griep niet, want na een dag of 2 was dit allemaal verdwenen alsof er niets aan de hand was geweest. In ruil daarvoor kreeg ik immens veel energie en een gevoel wat onbeschrijflijk goed voelde. Een hele bijzondere gewaarwording kan ik zeggen.

Toilet is je beste vriend

Zeker in het begin zul je heel vaak naar de wc moeten. Er zijn nachten geweest dat ik 3 tot 4 keer eruit moest om naar de toilet te gaan. Dit komt doordat je lichaam afvalstoffen aan het verwerken is die eruit willen. Zorg dus dat je extra veel water drinkt zodat ze goed en snel afgevoerd kunnen worden.

Ontlasting

Je ontlasting kan dunner worden en geurt erg onaangenaam. Ook kun je last krijgen van winderigheid met een sterke zwavellucht, de bekende "rotte eieren" geur. Je lichaam moet wennen aan ander voedsel en vindt het nog lastig om dit goed te verteren.

Een sterke geur

Doordat je lichaam nu andere voeding binnen krijgt dan voorheen, schakelt je lichaam sneller over op vetverbranding. Hierdoor komen er afvalstoffen vrij, zogenaamde ketonen, die een bepaalde smaak en geur in je mond veroorzaken. Ook kan je huid, zweet en urine zuurder ruiken dan normaal. Drink vooral veel water om deze afvalstoffen snel af te voeren.

Duizelig en opvliegers

Heel af en toe werd ik erg duizelig in mijn hoofd en kreeg ik zelfs hartkloppingen. Hier schrok ik in het begin heel erg van, maar ik heb het over me heen laten komen en het ging gelukkig ook heel snel weer over. Grijp op zo'n moment niet naar de verkeerde keuzes, want dan hou je het cirkeltje in stand en kom je er nooit doorheen. Ook kun je last krijgen van een soort van "opvliegers". Dan krijg je het opeens ontzettend heet en kun je zelfs even extra zweten. Heel normaal, het hoort er allemaal bij.

Vermoeidheid en rusteloosheid

In het begin kwam het voor dat ik soms wel een uur eerder naar bed ging, omdat ik zo moe was. En hoe moe ik ook was, toch werd ik 's nachts vaak wakker doordat ik heel onrustig sliep door het vele dromen. Nu is dat gelukkig voorbij. Ik slaap veel beter dan ik ooit gedaan heb en wordt echt uitgerust wakker. Opstaan is helemaal geen probleem meer. Ik wordt vaak al wakker voordat de wekker afgaat. Vol energie en fit! Laat de dag maar beginnen. Dus hou vol! Er komt een dag dat jij dit ook ervaart.

Als je een of meerdere van deze verschijnselen krijgt weet je dat je goed op weg bent. Iedereen is anders dus geen paniek als je er maar 1 of een paar ervaart, ook dan kun je goed bezig zijn. Je zal nog vaak denken aan de spreekwoorden " Wie mooi wil zijn moet pijn lijden" of "Door de zure appel heen bijten". Het is maar voor een paar dagen dat je met deze ontwenningsverschijnselen te maken krijgt. Vraag jezelf op zo'n moeilijk moment af waarom je hier aan begonnen bent. Wat het belangrijkste is, is dat je het over je heen laat komen. Ga vooral NIET terugvallen in je "oude" vertrouwde eetgewoontes, want dan doorbreek je de cirkel nooit en bereik je dus ook nooit je doel.

Zet hem op, jij kan het ook! Ook leuk om te lezen jij bepaalt het resultaat   Wil jij anderen ook inspireren? Deel dit blog met iedereen die je een duwtje in de rug wilt geven. 

Ben je na het lezen van dit (toch weer langer als verwachte) blog nieuwsgierig geworden of overtuigd dat je er klaar voor bent, neem gerust contact op voor nog meer informatie. 

 

 

 

Laatst aangepast op Zaterdag, 17 juni 2017 16:28

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.