Maandag, 18 juli 2016 21:45

Slaapproblemen

Geschreven door
Beoordeel dit item
(5 stemmen)

Je bent fysiek en mentaal doodmoe maar toch val je moeilijk in slaap. Je ligt de halve nacht wakker te draaien in je bed of je slaapt heel onrustig. 's Morgens gaat je wekker en sta je uitgeput en nog net zo moe op uit je bed. Herkenbaar? Dan heb je misschien wel last van een slaapprobleem.

Sommige mensen nemen hiervoor slaappillen of andere medicijnen om toch maar iets te kunnen slapen, maar de oorzaak wordt hiermee niet echt aangepakt. Op die manier onderdruk je het slaapprobleem wel, maar dit is een tijdelijke oplossing. Deze slaaptabletten kunnen jammergenoeg ook heel verslavend werken en vaak wordt de behoefte groter om hetzelfde effect te krijgen. Veel mensen weten niet dat je een slaapprobleem in veel gevallen ook kunt oplossen met goede voeding.

Waarom slapen we?

Ongeveer een derde deel van je leven breng je slapend door, dus dat is best veel. Slapen doen we niet alleen om uit te rusten, maar ook om je lichaam de tijd te geven om te herstellen, alles weer uit te balanceren en te repareren. Bij gebrek aan nachtrust verstoor je je honger- en verzadigingshormonen, dit verhoogt de kans op overgewicht en suikerziekte. Tijdens je slaap komen je lichaam en geest tot rust en verwerk je de afgelopen dag.

Als je langdurig slaapproblemen hebt krijg je uiteindelijk vervelende kwaaltjes. Dit kun je merken aan een verhoogde prikkelbaarheid, snel geïrriteerd zijn en weinig tot niets kunnen hebben. Ook je geheugen en concentratie vermindert, waardoor je snel dingen vergeet. Maar ook andere klachten kunnen ontstaan denk aan hoofdpijn, migraine of hartritmestoornissen. Allemaal belangrijke redenen om ervoor te zorgen dat slaapproblemen voorkomen of opgelost worden.

Hoe werkt je slaap- en waakritme?

Je slaap- en waakritme wordt geregeld door de pijnappelklier. Deze klier zit in je hersenen en is zo klein als een erwtje. Onder invloed van licht en donker maakt de pijnappelklier het slaaphormoon melatonine aan. Het niveau van melatonine stijgt onder invloed van donker en geeft je hersenen een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. De basisstof voor het hormoon melatonine is het aminozuur tryptofaan en dit krijg je binnen door het eten van voedingseiwitten. Om hier een beeld bij te krijgen is het handig om eerst wat over eiwitten te lezen. 

Wat zijn eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je lichaam en zijn, na water, het meest overvloedig aanwezig in je lichaam. Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, behoren tot de macronutrienten. Ze zijn nodig voor groei, opbouw van organen, spieren, bloed, hormonen en enzymen. Enzymen zijn stofjes die allerlei chemische reacties in je lichaam aansturen, waaronder het aanmaken van hormonen. Enzymen zijn weer opgebouwd uit kleinere deeltjes (de aminozuren) en deze komen vrij uit eiwitten tijdens het spijsverteringsproces. Van aminozuren is bekend dat er 8 essentieel zijn voor de mens. Dit betekent dat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken en je ze dus met voeding dient binnen te krijgen.

Om goed te kunnen functioneren is het van belang dat alle benodigde aminozuren op het juiste moment aanwezig zijn. Mis je er op dat moment 1 dan loopt het eiwitproces vast en kun je uiteindelijk last krijgen van klachten, kwalen en slaapproblemen. Een bekend aminozuur is tryptofaan en dat vind je onder andere in amandelen, ei, bananen en melk. Tryptofaan helpt je lichaam om het slaaphormoon (melatonine) en gelukshormoon (serotonine) te produceren. Serotonine verbetert je humeur, geeft je een goodmood gevoel en vermindert onnodig overeten. Als je een sterke drang hebt naar zoetigheid kan dit eventueel duiden op een tekort aan serotonine. Ook lusteloosheid, fibromyalgie en rugpijn kunnen signalen zijn dat je een tekort hebt aan serotonine.

Het hormoon serotonine is de voorloper van het slaaphormoon melatonine. Als het donker wordt zorgt serotonine ervoor dat het hormoon melatonine wordt aangemaakt. Kort samengevat regelt tryptofaan, het essentiele aminozuur wat je met voeding binnen krijgt, dus je stemming en slaap- en waakritme. Variatie in je voeding is van groot belang om alle essentiele eiwitten voldoende binnen te krijgen. Alleen op die manier hou je kwalen en klachten buiten de deur en blijf je fit, slank en energiek.

Behoefte eiwitten

Voor de meeste mensen geldt dat ze te weinig eiwitten eten dan eigenlijk nodig is om goed te kunnen functioneren. Maar hoeveel eiwitten heeft een mens dan nodig? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord mogelijk. Want de precieze behoefte is onder andere afhankelijk van je gewicht, leeftijd en leefstijl.

Een sporter zal over het algemeen meer eiwitten nodig hebben dan een persoon die geen sport beoefent. De sporter heeft namelijk meer eiwitten nodig om zijn spieren te onderhouden en te herstellen. Wij hebben aantrekkelijke combinatiepakketten met sport en voeding, lees hier verder.

De eiwitbehoefte bij kinderen is ook groter, want zij zijn volop in de groei. Verder benut de ene persoon de aminozuren, die vrijgekomen zijn uit het eiwit, beter dan een ander persoon. Vegetariërs hebben ook een grotere behoefte aan eiwitten, want ze eten geen dierlijke eiwitten. Plantaardige eiwitten bevatten namelijk minder essentiële aminozuren dan dierlijk eiwit. Om toch aan voldoende essentiële aminozuren te komen dienen zij meer plantaardige eiwitten te eten dan een persoon die wel vlees eet.

Dit zijn allemaal voorbeelden van een hogere behoefte, maar er zijn ook mensen die juist baat hebben bij minder eiwitten. Bij mensen met een lever- of nierstoornis is een eiwitarm eetpatroon een goed advies. Wil je weten hoeveel eiwitten jouw lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren, neem dan contact op met een voedingsdeskundige.

Invloed van voeding 

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de oorzaak van jouw slaapproblemen wordt veroorzaakt door een slecht eetpatroon. Tryptofaan speelt hierbij een grote rol, maar ook vitamine B6 en het mineraal magnesium helpen je om een einde te maken aan slaapproblemen. Want onder invloed van deze twee wordt tryptofaan omgezet naar serotonine of melatonine. Dus als je last hebt van slaapproblemen is het verstandig om je eetpatroon eens onder de loep te nemen. Kleine aanpassingen in je voeding kunnen je een heerlijke nachtrust bezorgen. Een voedingsdeskundige kan je hiermee helpen. Wie wil dat nou niet, lekker uitgerust en vrolijk aan een nieuwe dag beginnen.

Wat kun je beter vermijden voor het slapen gaan

  • rauwe groente
  • koffie en cola
  • alcohol (je slaapt misschien wel sneller in, maar het zorgt voor een onrustige nacht)
  • zoetigheden
  • pikante hapjes
  • laptop, tv en gsm ivm het licht krijgen je hersenen het verkeerde signaal door 

Als je dit artikel interessant of waardevol voor je gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

 

Laatst aangepast op Donderdag, 12 april 2018 13:25

1 Reactie

  • Reactielink Agnes Bänziger van de Ven Vrijdag, 23 juni 2017 22:31 Geplaatst door Agnes Bänziger van de Ven

    Heel erg herkenbaar!!
    Kan het ook komen doordat ik veel Morfine heb voor de pijn??

    Eet Je Goed ; Geen idee, lees eens de bijwerkingen door of vraag het na bij je arts. Eventueel kunnen we je voedingspatroon bekijken of er veranderingen nodig zijn zodat je wat beter kunt slapen.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.