Donderdag, 21 juli 2016 14:33

6 tips bij warme dagen

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Heerlijk die zomerse temperaturen, maar vergeet je niet om tijdens deze dagen extra goed voor je lichaam te zorgen? De volgende tips kunnen je daarbij helpen. 

Tip 1

Op warme dagen zorgt je lichaam door middel van zweet te produceren dat je lichaam op een natuurlijke wijze afkoelt. Door transpiratie verliest je lichaam veel vocht en daarmee ook elektrolyten, dit zijn lichaamseigen zouten die belangrijke functies vervullen. Elektrolyten hebben ze invloed op de bloeddruk, spierfuncties, celdelingen en vochtbalans. Door fruit te eten kun je het verlies van elektrolyten aanvullen. Kies bij voorkeur voor watermeloen, blauwe bessen, mango, aardbeien, appels of galiameloen.

Tip 2

De kans is aanwezig dat je door het verlies van lichaamseigen zouten je wat flauwtjes kan gaan voelen. Ga geen extra zout toevoegen aan je eten, want er zitten al genoeg zouten in je dagelijkse voeding. Kies bij flauwte op warme dagen liever voor een kopje bouillon, ansjovis, klein handje gezouten pinda's of chips.

Tip 3

Bij warm weer is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen, drink dus voor je gevoel extra veel. Je zou het liefst naar een ijskoud drankje willen grijpen, maar dit heeft een averechts effect op je lichaamswarmte. Door het ijskoude drankje daalt je lichaamstemperatuur wel eventjes, maar zal je lichaam het signaal krijgen om zich te verwarmen. Het gevolg is dus dat je het uiteindelijk nog warmer zult hebben. Probeer dus niet al te koud te drinken en vermijd de ijsklontjes. Beter is het om lauwwarme thee te drinken, want ook al verwacht je het niet, lauwe thee heeft een verkoelend effect.

Tip 4

Beperk het drinken van frisdranken in verband met de hoeveelheid verborgen suikers. Wist je dat bijna 20% van onze suikerinname afkomstig is uit frisdranken en fruitsappen en dat dat overeenkomt met 30 suikerklontjes per dag?! Zoete dranken dehydrateren en demineraliseren, ze ontrekken dus vocht en mineralen uit het lichaam. Frisdrank en fruitsapjes jagen de bloedsuikerspiegel omhoog en wakkeren je lekkere trekgevoel aan. Ook verhogen zoete drankjes je cholesterol en de kans op diabetes 2. Als je denkt dat je beter af bent met lightversies dan heb je het mis, want uit onderzoeken blijken suikervervangers een slechte invloed op je darmflora te hebben. Een verslechterde darmflora is oorzaak nummer 1 van overgewicht en andere welvaartziektes.

De beste dorstlesser is nog altijd .......water! Water met een natuurlijk smaakje is bij warme dagen een prima vervanger voor frisdranken. Probeer eens wat schijfjes citroen, sinaasappel, aardbeien, muntblaadjes of komkommer toe te voegen aan je glas water. Mocht je heel veel zweten dan mag je zelfs een snufje Keltisch zeezout toevoegen. Lees hier verder voor 10 verfrissende drankjes

Tips voor warme dagen

 

Tip 5

Beperk het eten van pittig voedsel. Sommige producten, waaronder pikant gekruid eten, verhogen je hartslag en daarmee ook je temperatuur. Hierdoor ga je extra zweten en dat doe je op hete dagen al genoeg.

Tip 6

Beperk het drinken van alcohol. De drankjes zetten je lichaam flink aan het werk waardoor de lichaamstemperatuur stijgt. Bier lijkt een heerlijke dorstlesser, maar alcohol werkt vochtafdrijvend en droogt je lichaam dus uit in plaats van dat het vocht aanvult.

 Als je dit artikel interessant vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

Laatst aangepast op Zaterdag, 28 juli 2018 16:09

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.