Woensdag, 06 juli 2016 15:43

Waarom heb je jodium nodig

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Jodium behoort tot de mineralen en bijna elke cel in ons lichaam is afhankelijk van jodium. Het mineraal werkt cholesterolverlagend door het stimuleren van de vorming van HDL-cholesterol, dit is de 'goede' vorm, en is een onderdeel van het schildklierhormoon thyroxine. Onze hormonen zijn afhankelijk van jodium en ons immuunsysteem heeft jodium nodig om bacteriën en virussen aan te kunnen vallen. 

Risico op jodiumtekort

Als je weinig brood, vis en zeegroentes eet loop je het risico op jodiumtekorten. Ook vegetariërs en veganisten moeten opletten dat ze voldoende jodium binnen krijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassen persoon is 150 mcg per dag. Gedurende zwangerschap, borstvoedingperiode, stress en de overgang is de behoefte aan jodium groter (175-200 mcg per dag).

Hoe herken je een jodiumtekort?

Ons lichaam produceert zelf geen jodium, maar heeft wel een flinke voorraad jodium in de schildklier opgeslagen. Een tekort wordt daarom pas in een laat stadium ontdekt. Met een urinestest kan je jodiumstatus gemeten worden. Naar schatting loopt 40% van de Nederlanders rond met een jodiumdeficiëntie. Indien je enkele symptomen herkent dan loop je dus al een aantal jaren rond met een tekort aan jodium. 

  • knobbels of cystes in de borsten
  • snel koud hebben
  • traag en sloom
  • laag libido
  • weinig maagzuur, herkenbaar aan oprispingen
  • droge haren, haaruitval
  • constipatie
  • droge huid
  • geheugenverlies
  • slechte concentratie
  • dikke enkels
  • sombere gevoelens
  • hartritmestoornis

Een langdurig tekort aan jodium veroorzaakt

Een aantal voedingsmiddelen kan, vooral in rauwe toestand, de opname van jodium verhinderen. Dit zijn bloemkool, broccoli, koolsoorten, spinazie, peren en perziken. Indien je een jodiumtekort vermoed is het raadzaam om deze voedingsmiddelen niet rauw te eten. 

Voeding met jodium

Bakkers voegen bakkerszout toe aan hun broden, dit is zout wat verrijkt is met jodide. Om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium binnen te krijgen zou je al gauw 6 sneeën brood per dag moeten eten. Aangezien dagelijks 6 sneetjes brood eten niet voor iedereen haalbaar is, is het daarnaast ook niet gevarieerd genoeg. Ook aan JOZO-keukenzout is een klein beetje jodide toegevoegd echter is deze vorm slecht opneembaar. In welke producten vind je nog meer jodium? 

  • zeegroente (de topper van jodium)
  • witvis
  • zalm
  • eieren
  • kaas
  • asperges
  • knoflook
  • uien
  • boerenkool

Vermoed je een jodiumtekort? Eet dan wat vaker jodiumrijke voeding en kijk of je klachten verminderen. Als je je jodiuminname gaat verhogen zorg dan ook voor voldoende selenium of gebruik een goede multivitamine, deze bevat vaak al voldoende jodium en selenium. (verkrijgbaar via de praktijk)

Maar ga zeker niet overdrijven, want een teveel aan jodium is zeker niet gezond (tot 600 mcg per dag is veilig). Een teveel aan jodium versnelt namelijk de schildklierwerking en kan Hashimoto  aanwakkeren. Indien er een jodiumtekort is en je hebt daarbij ook nog eens last van stress dan is het raadzaam om eerst je stress te reduceren alvorens je extra grote hoeveelheden jodium gaat gebruiken.

Laatst aangepast op Maandag, 13 november 2017 19:48

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.