Zondag, 24 juli 2016 15:58

Chiazaad

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Wat is een superfood

Een superfood bezit minimaal 12 eigenschappen die goed zijn voor je gezondheid. Ze bevatten een extra hoge concentratie aan essentiële voedingstoffen ten opzichte van andere producten. Wat ook kenmerkend is voor een superfood is dat er bij de verbouwing geen chemicaliën of pesticiden worden gebruikt. Superfoods zijn dus altijd onbewerkt en puur natuur. 

Chia bevat een hoge concentratie aan voedingsstoffen,vezels, mineralen en vitamines. De combinatie van deze stoffen,waaronder selenium, ijzer, kalium, calcium en magnesium maakt chiazaad uitermate geschikt voor de 40-plus vrouw. Vaak hebben juist die vrouwen een tekort aan deze belangrijke mineralen. Maar het kan natuurlijk ook door anderen gebruikt worden om je gezondheid extra te ondersteunen. Een bijkomend voordeel is dat de zaadjes je ook nog eens een energieboost geven.

Oorsprong

Van origine komt de Salvia Hispanica, de plant waar de zaadjes aan groeien, uit Mexico. Het is een eenjarige plant die ongeveer 1 meter hoog wordt. De chiaplant is familie van de muntplant zoals wij die kennen. Het werd geteeld door de Azteken en was onderdeel van de Mayacultuur. Ze aten de zaadjes om hun lichaam een energieboost te geven om het uithoudingsvermogen te vergroten. Uit opgravingen is naar voren gekomen dat krijgers vaak een zakje chiazaad meekregen op hun lange reis.

Voedingsstoffen

Chiazaad is de rijkste plantaardige bron van Omega 3, 6 en 9. De zaadjes bevatten zelfs 8x meer Omega 3 dan zalm. Deze gezonde onverzadigde vetzuren hebben een positieve invloed op je gewicht, hersenen, hormoonspiegel en bloeddruk. Chiazaad draagt mede bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit is gunstig voor je gezondheid, gewicht en hormoonhuishouding. Verder is het een krachtig zaad wat ontstekingen remt en de kans op hart-en vaatziektes verkleint.

Omdat er veel eiwitten in chiazaad zitten zorgt dit voor een lange verzadiging. Eiwitten zijn verder belangrijk voor groei, enzymenproces en het onderhoud van spieren. Spieren zijn niet alleen nodig voor kracht, maar ook goed voor de slanke lijn. Hoe dat zit? Nou spieren verbruiken calorieën, zelfs als je gewoon op de bank zit in ruststand. Hoe meer spieren des te meer verbranding. Wil je je lichaam meer laten verbranden dan kun je dit bereiken door te zorgen voor meer spieropbouw. Dus hup naar de sportschool om te gaan trainen en sporten. Chiazaad kun je dan eten voor de benodigde eiwitten om je spieren te herstellen en te onderhouden, hierdoor heb je minder last van spierpijn.

De zaadjes zijn heel vezelrijk en bevorderen positief je stoelgang en darmwerking. Ze nemen wel 9x hun gewicht aan vocht op, wat zorgt voor een langdurige verzadiging. Drink dus extra veel vocht als je chiazaad gebruikt. Doordat ze je een vol gevoel geven helpt het zaad je met afvallen.

In het kort

  • 20% omega 3 vetzuren
  • 6x meer calcium dan melk
  • 15x meer magnesium dan brocolli
  • 3x meer ijzer dan spinazie
  • rijk aan anti-oxidanten
  • bloeddrukverlagend
  • bloedsuikerverlagend

Gebruik

Het is beter om eerst een gezonde leefstijl te creëren alvorens je superfoods gaat gebruiken. Gebruik chia als toevoeging en verrijking van een gezond voedingspatroon. Gebruik het eens in je kwark, smoothie of salade. Wissel het gebruik van 1 eetlepel per dag af met andere superfoods, bijvoorbeeld hennepzaad.

Pas op ; Chiazaad kan winderigheid en diarree veroorzaken. Ervaar je deze klachten stop dan het gebruik of bouw het langzaam op om te ontdekken hoe je lichaam reageert. Blijf je de klachten houden dan kun je beter het gebruik staken. Chiazaad kan bij sommige mensen allergische reacties vertonen, jeukende ogen, opgezwollen tong of huiduitslag. Ook kun je chiazaad beter niet gebruiken als je zwanger bent, bij een lage bloeddruk of bij gebruik van bloedverdunnende medicijnen. Overleg bij medicijngebruik eerst met je arts voordat je chiazaad gaat gebruiken. Eventueel in overleg medicijngebruik afbouwen en gebruik van chiazaad opbouwen.

 Als je dit artikel interessant of waardevol voor je gezondheid vind geef je het dan ook een beoordeling? Dit kun je doen door bovenaan dit artikel op de sterren te klikken. Ook vind ik het leuk als je een reactie plaatst.

 

Laatst aangepast op Vrijdag, 09 juni 2017 18:56

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.